W poprzednim artykule skupiliśmy się na wyjaśnieniu pojęcia audyt UX, wskazaniu głównych celów oraz przytoczyliśmy etapy jego prawidłowego przeprowadzenia. W niniejszym artykule kontynuujemy tematykę audytu UX.
Nie jest tajemnicą, że audyt UX to eksperckie spojrzenie na sklep internetowy. Warto zdawać sobie sprawę, że jego właściciel często nie potrafi rozpoznać istotnych problemów. Często skupiając się na wynikach sprzedaży, zapominamy o szerszym spojrzeniu na cały e-sklep, pomijając jego użyteczność i przyjazność dla użytkownika. Co więcej, nagminnie zdarza pomijać błędy spowodowane codzienną pracą z e-sklepem, gdzie świeże spojrzenie jest na wagę złota. Dlatego też, warto poddać biznes eCommerce ocenie osobie trzeciej, która jest ekspertem w audycie UX.
Korzyści audytu UX
- Identyfikacja słabych i mocnych stron sklepu internetowego – z punktu widzenia biznesu konieczne jest wytypowanie słabych stron, które przeszkadzają w dalszym rozwoju eCommerce. Lista naprawcza wraz z propozycją zmian do wdrożenia oraz oceną stanu kondycji e-sklepu, te punkty muszą znaleźć się w raporcie po zakończonym audycie UX. Potrzebne jest również wskazanie mocnych stron, aby świadomie kontynuować i rozwijać skuteczne praktyki wpływające na prawidłową optymalizację sklepu internetowego.
- Hipotezy i ścieżki rozwoju sklepu internetowego – ważnym aspektem jest wytypowanie kolejnych ścieżek rozwoju e-sklepu. Zakładanie hipotetycznych scenariuszy oraz propozycje przyszłych ulepszeń pomogą kadrze zarządzającej w podejmowaniu decyzji biznesowych.
Najczęstsze błędy UX w eCommerce:
- Brak responsywności sklepu internetowego oraz błędy optymalizacyjne, które wpływają na długi czas ładowania serwisu eCommerce lub brak obecności na wszystkich przeglądarkach internetowych;
- Nieintuicyjne menu. Zbyt duża liczba zakładek i podzakładek;
- Trudne i wymyślne nazwy produktów;
- Brak możliwości filtrowania i sortowania produktów;
- Ograniczony opis produktów, brak informacji o cenie lub zbyt długie i szczegółowe opisy, przedstawione w sposób nieczytelny;
- Zawiłe formularze, zawierające niepotrzebne pola do wypełnienia;
- Niejasne warunki sprzedaży, realizacji dostawy oraz sposobu płatności.
Jakie dalsze kroki po audycie UX?
Podsumowaniem audytu UX jest raport, który zawiera szereg wytycznych potrzebnych do naprawy wykrytych błędów. Dzięki temu, wiesz na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać podczas optymalizacji sklepu internetowego. Często przekazanie raportu i jego dokładne omówienie odbywa się na specjalnym spotkaniu warsztatowym, które ma pomóc w obraniu nowego lepszego kierunku zmian. Jest to najbardziej wartościowy moment dla audytu UX, kiedy podsumowanie pracy ekspertów UX można zderzyć z wizją klienta na prowadzenie e-biznesu, dzięki temu wypracowane rozwiązania są skuteczne. Ważne, aby zalecenie wdrożyć możliwie szybko, gdyż dzięki temu zauważysz wzrost zadowolenia użytkowników w trakcie korzystania z e-sklepu. Zadowolenie użytkowników warto dodatkowo badać i mieć pod kontrolą, co więcej zaleca się dalej rozwijać elementy budujące to zadowolenie. Wraz ze wzrostem zadowolenia rośnie współczynnik konwersji oraz liczba powracających użytkowników. Warto pamiętać, że pomimo doskonałych produktów, czy konkurencyjnej oferty cenowej nie uda Ci się ulepszyć poziomu sprzedaży, jeżeli sklep internetowy nie będzie przyjazny dla użytkowników w trakcie przeglądania jego zawartości. Zatem, nie należy lekceważyć nawet najmniejszych błędów, gdyż ich kumulacja może mieć negatywny wpływ na optymalizację i użyteczność.
Prawidłowy UX = wyższa sprzedaż
Budowanie skutecznych i intuicyjnych sklepów internetowych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Na sukces składa się kombinacja wielu czynników, które powinny idealnie ze sobą współgrać. Jednakże, dbałość o prawidłowy UX na pewno jest opłacalne, ponieważ prosty, intuicyjny i przyjemny proces zakupowy generuje większą konwersje oraz pozytywny wizerunek marki. Dzięki temu, klienci nie tylko chętniej kupują produkty, ale również polecają e-sklep swoim znajomym.
Zacznij działać już dziś i skontaktuj się z Blue Owl eCommerce Software House, a my sprawdzimy jakie doświadczenie mają użytkownicy z Twoim sklepem internetowym.