Popularność technologii headless rośnie z roku na rok. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez WPengine, ponad 64% firm na poziomie enterprise zadeklarowało w 2021 roku stosowanie podejścia headless w zakresie wykorzystywanych technologii. W tym roku obserwujemy dodatkowy wzrost popularności technologii headless, szczególnie w obszarze eCommerce. Warto jednak zadać sobie pytanie, czy technologia headless commerce jest dla wszystkich i jakie warunki należy spełnić, aby w jak największym stopniu wykorzystać tę technologię? Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy headless Shopify jest faktycznie droższym rozwiązaniem oraz czy i kiedy warto zainwestować w headless Shopify Plus.

Cennik headless Shopify Plus – ile kosztuje sklep internetowy Shopify w technologii headless

Jasnym jest, że koszt wdrożenia serwisu eCommerce w technologii Headless Commerce może się różnić w zależności od różnych okoliczności. Różnica wynika głównie z zastosowanej technologii i zakresu projektu. Stąd warto wziąć pod uwagę konkretny przykład przy kalkulacji kosztu wdrożenia serwisu Headless eCommerce. Poniżej znajduje się analiza migracji i wdrożenia witryny eCommerce w technologii headless commerce opartej na Shopify Plus, gdzie Shogun Frontend był używany jako headless storefront.

Przedstawione poniżej szacunkowe koszty wdrożenia i migracji serwisu eCommerce w technologii headless commerce oparte są na doświadczeniach naszej agencji oraz danych rynkowych. Jest to przedział kosztów, który obejmuje nie tylko budowę, ale także miesięczne koszty licencji, rozwoju i utrzymania serwisu.

  • 20 000 do 200 000 USD jednorazowo — średni koszt wdrożenia i migracji sklepu internetowego Shopify Plus przez agencję w oparciu o headless commerce (zależy od zakresu projektu i stopnia skomplikowania serwisu);
  • 2000 USD miesięcznie — roczny koszt licencji Shopify Plus, zaczynając od 2000 USD miesięcznie; to wzrasta w zależności od poziomu obrotów sklepu internetowego;
  • 2000 USD miesięcznie — roczny koszt licencji Shogun Frontend (25000 USD rocznie), to wzrasta w zależności od poziomu obrotów sklepu internetowego;
  • 4000 – 8000 USD miesięcznie — koszty utrzymania i rozwoju sklepu internetowego w ramach umowy SLA z agencją;
  • 500 USD miesięcznie — średnie roczne koszty aplikacji i wtyczek rozszerzających działanie serwisu eCommerce;
  • 250 USD miesięcznie – pozostałe możliwe opłaty za rozszerzenia oraz usługi dodatkowe (w tym np. hosting dla headless storefront)

Powyższe koszty są jedynie szacunkowe i zawsze zależne od zakresu projektu. Jeśli jednak porównamy powyższe koszty ze standardowym wdrożeniem i migracją systemu na Magento 2, gdzie koszt samego wdrożenia zaczyna się zwykle od 100 000 USD w górę, wydają się one bardzo konkurencyjne. Z drugiej strony przedstawione powyżej koszty migracji i wdrożenia są znacznie wyższe niż standardowa budowa i wdrożenie sklepu Shopify w oparciu o gotowy szablon/motyw Shopify Plus.

Headless Shopify Plus

Headless Shopify Plus – czy i kiedy to się opłaca?

Biznes eCommerce to przede wszystkim wyniki finansowe i kalkulacja oczekiwanego zwrotu z inwestycji (ROI). Patrząc z perspektywy kosztów i korzyści związanych z wdrożeniem technologii headless commerce, należy zatem liczyć, kiedy i na jakich warunkach inwestycja w nową technologię przyniesie zwrot.

Wyniki badania NYU Stern School of Business dla firmy z siedzibą w USA według stanu na styczeń 2021 r. pokazują, że średnia marża netto dla firm e-commerce wynosi około 5%, podczas gdy średnia marża brutto wynosi 42,5%. Według ogólnie dostępnych danych rynkowych, wdrożenie nowej warstwy graficznej sklepu internetowego oraz wdrożenie technologii headless commerce może zwiększyć konwersję serwisu eCommerce nawet o 50%. Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej wartości, warto zastanowić się, jak duże obroty powinien generować serwis eCommerce, aby wdrożenie technologii headless commerce zwróciło się w przewidywalnym czasie. Warto rozważyć następujące scenariusze:

ScenariuszIIIIIIIVVVI
Miesięczne obroty: $250,000$500,000$750,000$1,000,000$1,500,000$2,000,000
Miesięczna marża brutto: $106,250$212,500$318,750$425,000$637,500$850,000
Miesięczna marża netto:$12,500$25,000$37,500$50,000$75,000$100,000
Po wdrożeniu headless
Wzrost miesięcznych obrotów$125,000$250,000$375,000$500,000$750,000$1,000,000
Wzrost miesięcznej marży brutto$53,125$106,250$159,375$212,500$318,750$452,000
Wzrost miesięcznej marży netto$6,250$12,250$18,750$25,000$37,500$50,000

Zwrot z inwestycji w headless Shopify Plus – kiedy technologia headless na siebie zarobi?

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej wyliczenia oraz fakt, że firma działająca w obszarze eCommerce i tak płaci za utrzymanie i rozwój serwisu (najczęściej więcej niż w przypadku wdrożenia połączenia Shogun Frontend i Shopify Plus), obliczając zwrot z inwestycji, powinniśmy skupić się na kosztach migracji i wdrożenia serwisu eCommerce. Zgodnie z danymi przedstawionymi w akapicie pierwszym średni koszt wdrożenia wynosi ok. 100 000 USD. Na tej podstawie poniżej przygotowaliśmy kalkulację zwrotu z inwestycji według końcowej marży netto. Warto pamiętać, że jest to spore uproszczenie, gdyż zakładamy, że sklep finansuje proces wdrożenia z zysku, a nie z części marży przeznaczonej na część badawczo-rozwojową biznesu.

ScenariuszIIIIIIIVVVI
Wzrost miesięcznej marży netto $6,250$12,250$18,750$25,000$37,500$50,000
Czas ROI w miesiącach1686432

Jak widać z powyższej kalkulacji, inwestycja w technologię headless Shopify Plus zwróci się w ciągu 2 do 16 miesięcy w zależności od obrotów generowanych przez serwis eCommerce. W przypadku obrotu w wysokości 250000 USD miesięcznie (3000000 USD rocznie) będzie to 16 miesięcy. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę sklep o dwukrotnym obrocie (500000 USD miesięcznie), zwrot z inwestycji zostanie osiągnięty w ciągu zaledwie 8 miesięcy. Im wyższy obrót generowany przez witrynę eCommerce, tym szybszy zwrot z inwestycji (ROI) w biznesie Headless Commerce.

Sklep Shopify Plus – kiedy i dlaczego powinieneś zainwestować w headless Shopify Plus?

Z naszego doświadczenia Shopify Plus to platforma, która doskonale sprawdzi się w przypadku większych przedsiębiorstw, które generują ponad 100 000 USD miesięcznych przychodów i mają plany na dalszy dynamiczny rozwój. W takim przypadku zarówno koszt wdrożenia, jak i możliwości jakie daje sama platforma można dobrze wykorzystać, przynosząc szybki zwrot z inwestycji.

W przypadku pytania o wielkość biznesu eCommerce (pod względem generowanych obrotów), dla których opłaca się inwestować w Headless Commerce, odpowiedź brzmi „to zależy”. Dla niektórych właścicieli eCommerce zwrot z inwestycji w okresie 16 miesięcy będzie szybki, dla innych jest to zdecydowanie za długi czas dla danej wielkości firmy. Na to pytanie powinien odpowiedzieć każdy właściciel eCommerce, porównując koszty i ROI w technologii z innymi możliwościami rozwoju eCommerce (o ile nie są już uwzględnione w kosztach operacyjnych).

Potrzebujesz fachowego wsparcia  w zakresie migracji oraz wdrożenia Headless Commerce na Shopify Plus? Skontaktuj się z nami w sprawie darmowej wyceny lub konsultacji.

Szukasz wartościowego partnera?

nie czekaj dłużej, napisz do nas już dziś!

skontaktuj się z nami