Wraz z rozwojem Headless Commerce wiele firm zajmujących się handlem elektronicznym chce zastosować tę architekturę, aby poprawić swoje KPIs (Key Performance Indicators / Kluczowe Wskaźniki Efektywności). Bez wątpienia jest to skuteczny sposób na oddzielenie front-endu i back-endu Twojego sklepu eCommerce. Mimo to ważne jest, aby zrozumieć, jak korzystać z tej technologii, aby prawidłowo osiągnąć optymalne wyniki.

W tym przewodniku pokażemy, jak Headless Commerce może pomóc w poprawie współczynnika konwersji, średniej wartości zamówienia i nie tylko. Zacznijmy.

Headless Commerce – co to takiego?

Headless Commerce to architektura, która oddziela środowisko front-end od systemów zaplecza. Doświadczenie front-endowe („head”) można zbudować na dowolnej platformie lub frameworku bez powiązania z systemem zaplecza (back-end). Zapewnia to większą elastyczność i sprawność w projektowaniu i wdrażaniu środowiska eCommerce.

Ponadto systemy zaplecza („body”) składają się z platformy eCommerce, systemu zarządzania informacją o produktach (PIM), systemu zarządzania zamówieniami (OMS) i wszelkich innych systemów, które zasilają doświadczenie eCommerce. Systemy te są zazwyczaj bardziej złożone i wymagają większej stabilności, dlatego często są wdrażane lokalnie lub w chmurze.

Dzięki podejściu Headless Commerce, firmy eCommerce mogą poprawić swoje KPIs, renderując szybsze strony, mniejsze opóźnienia, wyższe współczynniki konwersji i wykorzystując progresywne aplikacje webowe (PWA).

Korzyści z Headless Commerce dla serwisu eCommerce

Korzyści z Headless Commerce dla serwisu eCommerce

Wiele korzyści z zastosowania Headless Commerce może pomóc w poprawie wskaźników KPIs Twojego sklepu internetowego.

1. Pełna personalizacja 

Dzięki Headless Commerce masz pełną kontrolę nad wyglądem i stylem swojego sklepu internetowego. Oznacza to, że możesz zaprojektować swój sklep idealnie pasujący do Twojej marki. Możesz także dostosować wrażenia użytkownika, tak, aby pasowały do ​​docelowych odbiorców. Headless Commerce drastycznie poprawia elastyczność prowadzenia testów A/B, które są kluczowym aspektem pozwalającym na poprawę współczynnika konwersji użytkowników w sklepie internetowym.

2. Lepszy performance, wzrost prędkości ładowania serwisu.

Aby poprawić szybkość prędkość ładowania serwisu eCommerce należy przeprowadzić optymalizację zarówno warstwy front-end, jak również back-end. Technologia headless może pomóc w ulepszeniu obu. Takie podejście może pomóc w zmniejszeniu liczby żądań HTTP w interfejsie. Dzięki temu strony w serwisie eCommerce ładują się szybciej. Ponadto headless powoduje rozdzielenie warstwy interfejsu od zaplecza. Oznacza to, że Twój back-end może skalować się niezależnie. W rezultacie będziesz w stanie obsłużyć większy ruch bez wpływu na wydajność swojej witryny eCommerce.

3. Mniejsze potrzeby wsparcia zespołu IT

Dzięki architekturze Headless Commerce oraz zastosowaniu elastycznych systemów Page Builder (np. Shogun Page Builder), mogą szybko zrealizować wizję sklepu internetowego, bez konieczności angażowania zespołu programistów. Zmiany można łatwo wprowadzać w interfejsie, dzięki czemu programiści oszczędzają czas.

Architektura Headless Commerce zapewnia także większe możliwości internacjonalizacji sklepów internetowych — znacznie łatwiej jest uwzględnić opcje wielowalutowe i wielojęzyczne.

Na przykład marka odzieżowa Kotn przeszła na Headless Commerce, aby szybciej wprowadzać zmiany w witrynie, dostosowywać sposób robienia zakupów i utrzymywać wysoką prędkość ładowania witryny nawet w okresach dużego ruchu. Headless Commerce umożliwia marce nieograniczone budowanie doświadczeń użytkowników i dostosowywanie witryny eCommerce we własnym zakresie

4. Większa kontrola i szybsze skalowanie

Aby wesprzeć przyszły rozwój, Twoja platforma eCommerce musi być w stanie obsłużyć rosnącą liczbę jednostek SKU i wzrastającą liczbę klientów. Headless Commerce stanowi idealną podstawę dla tego wzrostu. Rozdzielenie warstwy front-end od back-end pozwala dodawać nowe funkcje i produkty znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnej monolitycznej architektury platformy eCommerce. Dodatkowo, mając pełną kontrolę nad interfejsem, możesz dostosować User Experience, aby idealnie wpasował się w wizję ​​Twojej marki.

5. Szybsza reakcja na potrzeby rynku

Headless Commerce to dobry sposób, aby poprawić swoje KPIs w handlu elektronicznym i szybciej wprowadzać produkty na rynek. Dzięki zastosowaniu technologii headless, praca związana z interfejsem użytkownika może być wykonywana niezależnie, bez konieczności oczekiwania na pracę po stronie zaplecza i odwrotnie. Niezależność warstwy front-endowej pozwala na szybkie zmiany związane z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku, a co za tym idzie lepsze dostosowanie sklepu, UX oraz oferty produktowej do potrzeb klientów.

Headless Commerce vs Tradycyjny eCommerce

Headless Commerce vs Tradycyjny eCommerce 

Headless Commerce to architektura, która pozwala firmom tworzyć unikalne doświadczenia użytkownika bez ograniczeń związanych z ich platformą eCommerce. W przeciwieństwie do tego, tradycyjne platformy handlu elektronicznego to systemy monolityczne, które łączą środowisko front-endowe z infrastrukturą zaplecza. To ściśle powiązane podejście ogranicza zdolność firm do projektowania i wdrażania unikalnych doświadczeń zakupowych i może prowadzić do niskiej wydajności, słabej skalowalności i wysokiego całkowitego kosztu posiadania serwisu eCommerce (TCO / Total Cost of Ownership).

Ponadto tradycyjne platformy obsługujące sklepy internetowe są często trudne do dostosowania i brakuje im elastyczności w integracji z aplikacjami innych firm. Może to utrudnić firmom tworzenie bezproblemowego, wielokanałowego doświadczenia lub korzystanie z nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR).

Wykorzystanie Headless Commerce w celu poprawy KPIs serwisu eCommerce

Istnieje wiele korzyści wynikających z wykorzystania podejścia Headless Commerce w handlu internetowym mających wpływ na KPIs. Do najistotniejszych zaliczyć należy:

1. Wartość klienta w czasie (Customer Lifetime Value)

Dzięki Headless Commerce możesz szybko wdrożyć nowe funkcje, aby poprawić jakość obsługi klienta i zwiększyć jego wartość w czasie. Na przykład za pomocą kilku kliknięć możesz dodać nowy silnik rekomendacji produktów lub nowy program lojalnościowy.

Ponadto, ponieważ rozwiązanie Headless Commerce jest oddzielone od warstwy prezentacji, wprowadzanie zmian w interfejsie użytkownika jest znacznie łatwiejsze bez wpływu na zaplecze. Dzięki technologii headless możesz eksperymentować z różnymi zmianami projektu i układu. Działania te mogą przełożyć się na sprzedaż, utrzymanie i retencję klientów.

2. Średnia wartość zamówienia (Average Order Value)

Możesz łatwo dodać nowe widżety rekomendacji produktów lub programy lojalnościowe, aby skutecznie sprzedawać zarówno w up-sell jak i cross-sell. Ponadto, rozumiejąc, które produkty są najczęściej kupowane razem, możesz oferować promocyjne ceny lub oferty pakietowe na te produkty. Technologia headless zwiększa elastyczność warstwy front-end co z kolei pozwala na prowadzenie testów i wariancji po stronie interfejsu użytkownika.

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już od jakiegoś czasu prowadzisz działalność, Twoim głównym celem powinno być pozyskiwanie nowych klientów. Ale kiedy już ich masz, musisz znaleźć sposoby na ich zatrzymanie i przekształcenie ich w lojalnych, dożywotnich fanów marki.

3. Wskaźnik rezygnacji klientów (Customer Churn Rate)

Churn Rate, to miara, która mierzy odsetek klientów, którzy przestali robić interesy z firmą w określonym czasie. W przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym ważne jest śledzenie wskaźnika rezygnacji, ponieważ może to wskazywać na problemy z produktem, obsługą klienta lub innymi aspektami działalności.

Dzięki zastosowaniu Headless Commerce firmy mogą śledzić wskaźniki rezygnacji w czasie rzeczywistym i podejmować działania w celu rozwiązania wszelkich problemów, które mogą powodować odejście klientów. Dzięki zrozumieniu, co powoduje odpływ klientów, firmy mogą wprowadzać zmiany w celu poprawy obsługi klienta i zmniejszenia wskaźnika rezygnacji.

4. Wartość towaru brutto (Gross Merchandise Value)

Wartość towaru brutto (GMV) to miernik, który mierzy całkowitą wartość wszystkich towarów sprzedawanych za pośrednictwem platformy eCommerce. Headless Commerce może pomóc firmom zwiększyć GMV, oferując nowe i innowacyjne sposoby sprzedaży produktów i usług.

Na przykład firmy mogą wykorzystywać Headless Commerce do tworzenia modeli opartych na subskrypcji lub oferować ceny zgodnie z rzeczywistym użyciem. Oferując nowe i elastyczne sposoby zakupu produktów i usług, firmy mogą zwiększyć GMV.

5. Współczynnik konwersji (Conversion Rate)

Współczynnik konwersji jest jednym z najważniejszych wskaźników mierzonych w serwisie eCommerce. Warto mieć oko na współczynnik konwersji i pracować nad jego poprawą.

Na współczynnik konwersji może wpływać wiele czynników, takich jak jakość produktów, przejrzystość opisów produktów, ceny produktów, łatwość korzystania z witryny i tak dalej.

Headless Commerce może pomóc poprawić współczynnik konwersji na kilka sposobów. Pozwala tworzyć bardziej płynne i przyjazne dla użytkownika doświadczenia zakupowe. Zapewnia również większą elastyczność i kontrolę nad wyglądem witryny, co można wykorzystać do stworzenia bardziej estetycznej i przyjaznej dla użytkownika warstwy interfejsu.

Dzięki Headless Commerce, jako manager eCommerce możesz spersonalizować zakupy dla każdego klienta. Można to zrobić, wykorzystując dane klientów, aby pokazać im spersonalizowane rekomendacje produktów lub zapewniając im bardziej spersonalizowany proces realizacji transakcji.

6. Współczynnik porzuceń koszyka (Cart Abandonment Rate)

Zapominanie, rozkojarzenie i zmiana decyzji pod wpływem impulsu to jedne z wielu powodów, dla których kupujący porzucają swoje koszyki. Współczynnik porzuceń koszyka to odsetek osób, które dodają produkty do koszyka, ale nie kończą zakupu.

Chociaż spodziewana jest pewna liczba porzuconych koszyków, wysoki wskaźnik porzuceń koszyków może wskazywać na coś nie tak z Twoją witryną eCommerce lub doświadczeniami zakupowymi. Dzięki technologii headless możesz zapewnić płynniejsze i bardziej sprawne zakupy, które pomagają ograniczyć porzucanie koszyków.

Spróbuj zidentyfikować przyczyny porzuconych koszyków w Twojej witrynie i odpowiednio je zaadresować. Korzystaj również z wiadomości e-mail o porzuconym koszyku, aby zachęcić klientów do powrotu i dokończenia zakupów.

Jak wdrożyć Headless Commerce na Shopify Plus?

Często zadawane pytania (FAQ)

1. Jak wdrożyć Headless Commerce na Shopify Plus?

Aby przejść ze standardowego sklepu Shopify na Headless Commerce Shopify, masz trzy opcje: zbuduj od podstaw z Shopify’s Hydrogen, użyj podejścia JAMstack lub zastosuj platformę frontend-as-a-service (FEaaS), taką jak Shogun Frontend. Aby uzyskać najlepsze możliwe wyniki, zalecamy używanie Shogun Frontend z Shopify. Jako certyfikowani partnerzy Shogun Frontend, pomożemy Ci w pełni wykorzystać możliwości implementacji technologii headless na Shopify Plus. Ponadto nasze responsywne projekty zapewnią Twoim klientom najlepszą możliwą obsługę na wszystkich urządzeniach.

2. Kiedy warto wdrożyć Headless Commerce na Shopify Plus?

Jeśli szukasz pełnej personalizacji, krótszego czasu ładowania strony lub większej kontroli nad danymi, headless Shopify Plus to dobra opcja. To także dobry wybór, jeśli chcesz szybko skalować markę lub szybciej odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku.

3. Headless Commerce Shopify Plus, czy warto?

Shopify Plus to świetna opcja dla przedsiębiorstw, które rozważają wdrożenie Headless Commerce w swoim sklepie internetowym. Shopify Plus jest platformą typu self-hosted co oznacza, że nie musisz się martwić o hosting, bezpieczeństwo i skalowalność. Shopify Plus w wersji Headless Commerce to dobry wybór zwłaszcza dla dynamicznie rozwijających się marek, które cenią sobie wysoki poziom skalowalności technologii.

Popraw KPIs eCommerce z Blue Owl | Shopify Headless Commerce Agency

Aby jak najlepiej skalować swój biznes eCommerce, musisz zrozumieć swoje KPIs. Jako partnerska agencja Shopify możemy Ci pomóc. Nasz zespół ekspertów specjalizuje się w projektowaniu i optymalizacji rozwiązań eCommerce, które poprawiają kluczowe wskaźniki wydajności, ułatwiając śledzenie postępów i podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłości Twojej firmy.

Rozumiejąc potrzeby, pragnienia i motywacje Twoich klientów, pomożemy Ci zaprojektować środowisko eCommerce, które spełnia ich unikalne oczekiwania i napędza konwersje.

Współpraca z nami pomoże śledzić KPI i analizować dane, aby upewnić się, że Twoje rozwiązanie eCommerce generuje wyniki potrzebne do rozwoju Twojej firmy. Pomożemy Ci osiągnąć długoterminowe cele biznesowe, stale monitorując i optymalizując Twój biznes eCommerce.

Skontaktuj się z Blue Owl już dziś, a z przyjemnością omówimy Twoje konkretne potrzeby i odpowiemy na wszelkie pytania dotyczące naszych usług.

Szukasz wartościowego partnera?

nie czekaj dłużej, napisz do nas już dziś!

skontaktuj się z nami