Wybór odpowiedniej platformy e-commerce jest kluczowym zagadnieniem w kontekście tworzenia i prowadzenia sklepu internetowego na najwyższym poziomie. Warto zastanowić się i przeanalizować wszelkie czynniki wpływające na decyzję o wyborze konkretnej platformy. Kilka z nich zostało przedstawione w poprzednich artykułach z serii „Jaką platformę e-commerce wybrać”. Wybór odpowiedniej platformy wiąże się ściśle z wymaganiami projektu oraz możliwościami, jakie stwarza korzystanie z danego skryptu. Warto zatem poddać analizie kolejną platformę – Shopify, która opisana została w dalszej części artykułu.
Shopify – e-commerce w modelu SaaS
Shopify to popularny serwis e-commerce pozwalający stworzyć i zarządzać sklepem internetowym. Do głównych zalet platformy zaliczyć należy: nielimitowaną ilość produktów, własny program płatności, czy darmowe certyfikaty. Shopify działa w ramach modelu SaaS (Software as a Service), w którym w zamian za miesięczny abonament usługodawca zapewnia elastyczny dostęp do usługi oraz szereg korzyści z tym związanych. Shopify jako platforma e-commerce dostępny jest w trzech różnych pakietach, dostosowanych do wymagań poszczególnych klientów. Wersja Basic Shopify, Shopify oraz najbardziej funkcjonalna, a zarazem najdroższa – Advanced Shopify. Bez względu na wybór jednego z trzech pakietów, każdy z nich oferuje nielimitowaną ilość produktów, wsparcie profesjonalistów oraz wszystkie niezbędne narzędzia, które pomogą w optymalnym i efektywnym funkcjonowaniu sklepu internetowego.
Mocne strony platformy Shopify:
- Szybkość działania – Shopify jest jedną z najszybciej działających platform e-commerce na rynku. Skrypt swoje szybkie działanie zawdzięcza niewielkiej ilości zbędnych funkcji i procesów, które dodatkowo obciążają sprawne funkcjonowanie serwisu e-commerce. Ponadto Shopify oferuje całkowicie bezpłatną wersję trial na 14 dni, która rozwieje niepewność i wątpliwości potencjalnego użytkownika.
- Gotowe szablony graficzne – Shopify posiada wiele gotowych szablonów graficznych, które odpowiednio dobrane z pewnością wpłyną pozytywnie na postrzeganie sklepu internetowego przez potencjalnych klientów. Dla użytkowników pragnących stworzyć własne szablony graficzne i wdrożyć je do projektu, Shopify umożliwia taką opcję, wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia nakładów inwestycyjnych.
- Wsparcie ekspertów – jako, że Shopify działa na podstawie modelu SaaS jest to platforma niezwykle przyjazna dla użytkowników, którzy mogą liczyć na wsparcie najlepszych ekspertów i techników, gotowych do pomocy w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych problemów związanych z funkcjonowaniem sklepu internetowego. Z ekspertem można skontaktować telefonicznie, przy pomocy korespondencji mailowej i live chat.
- Wysoki poziom bezpieczeństwa – Shopify jest platformą e-commerce, która pozwoli na stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego, a w dodatku jest bardzo bezpiecznym skryptem. Jest to system nie mający bezpośredniego dostępu do kodu źródłowego, a co za tym idzie nie jest narażony na niebezpieczeństwa.
Wyżej wymienione zalety zdecydowanie przemawiają za zakupem Shopify i udoskonalaniem sklepu internetowego dzięki tej platformie e-commerce. Jak każdy skrypt, tak i Shopify posiada również słabe strony, które należy wziąć pod uwagę podczas dokonywania wyboru dla własnego projektu.
Słabe strony platformy Shopify:
- Koszty modelu SaaS – Mimo, że najtańsza wersja Basic skryptu kosztuje niespełna 30$ za miesiąc, to pozostałe bardziej zaawansowane są już kilkakrotnie droższe. Szczególnie AdvancedShopify, posiadające dodatkowe udogodnienia, za które przyjdzie słono zapłacić. Dla przedsiębiorcy realizującego mało skomplikowany projekt niemal 300$ miesięcznie może być zbyt dużym wydatkiem jak na platfromę e-commerce.
- Ograniczona skalowalność – Shopify jest platformą typu SaaS, która doskonale sprawdza się w przypadku małych i średnich projektów. Problem pojawia się dla sklepów internetowych z większa ilością produktów w asortymencie, wiąże się to ze zmniejszona wydajnością oraz trudnością w modyfikacji sklepu internetowego.
- Gotowe rozwiązanie – gotowe szablony, które w prosty sposób można modyfikować uznać należy za zaletę platformy, z drugiej strony nie daje ona możliwości pełnego odwzorowania projektu graficznego bez konieczności interwencji zewnętrznej. Jest to powodem wzrostu kosztu wdrożenia w pełni spersonalizowanego rozwiązania z użyciem serwisu e-commerce Shopify.
Shopify – korzyści i wady rozwiązania SaaS.
Shopify jest platformą e-commerce, która doskonale sprawdzi się w sytuacji, gdy potrzebna jest szybkość i niezawodność działania. Stworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego na gotowych szablonach, nie powinno zająć więcej niż kilka dni. Jeśli jednak projekt wymaga modyfikacji, nie jest to żadną przeszkodą, ponieważ skrypt umożliwia tworzenie i wdrażanie własnej szaty graficznej, czy modyfikowanie sklepu internetowego wedle wymagań projektu. Problem pojawia się w przypadku bardziej skomplikowanych sklepów internetowych, które zawierają większą ilość produktów. Wiąże się to z koniecznością poniesienia kosztów na modyfikację i sprawne funkcjonowanie sklepu internetowego. Cena również może okazać się zbyt wygórowana, szczególnie w przypadku mniej rozbudowanych projektów, które nie wymagają poniesienia aż tak dużych nakładów pracy i gotówki. Analizując dokładnie silne i słabe strony Shopify, przedsiębiorca może bez problemu zdecydować się na wybór tej platformy e-commerce, uprzednio precyzując możliwości co do wymagań projektu.