Wyobraź sobie, że stoisz na przystanku tramwajowym i szybko musisz się przemieścić z punkt A do B. Przy pomocy telefonu postanawiasz sprawdzić rozkład jazdy nadjeżdżającego tramwaju, masz na to kilka sekund. Wchodzisz na stronę internetową a ta nie chce się ładować. Niestety tramwaj odjechał…Takie sytuacje dotyczą wielu stron www, irytują one użytkowników, a szczególnie tych korzystających z urządzeń mobilnych, gdyż to oni zwykle oczekują szybkiego dostępu do informacji. Każda napotkana przeszkoda ich zniechęca, następnie porzucają daną stronę internetową. Użytkowników mobile z roku na rok dynamicznie przybywa i to właśnie firmy muszą się do nich dostosować. Jak to zrobić?
W poprzednim artykule przedstawiliśmy ideę PWA, czyli progresywnych aplikacji webowych. W niniejszym artykule skupimy się na zaletach i wyzwaniach tych aplikacji dla sektora eCommerce.
PWA, korzyści dla użytkownika
- Działanie offline – chwilowy brak dostępu do Internetu na urządzeniu mobilnym w szczególności przebywając poza zasięgiem sieci, nie jest taki straszny. Użytkownicy swobodnie mogą przeglądać katalogi produktów swoich ulubionych sklepów internetowych.
- Responsywność – aplikacje PWA sprawnie działają na każdym rozmiarze urządzenia (mobile / tablet / desktop).
- Dostępność – użytkownik ma zapisaną na pulpicie urządzenia mobilnego ikonkę sklepu internetowego i nie musi wyszukiwać go w wyszukiwarce internetowej.
- Łatwiejsza aktualizacja – nie ma potrzeby wyczekiwania oraz pobierania najnowszych aktualizacji ze sklepu Google Play czy App Store, gdyż aplikacja aktualizuje się sama. Wystarczy, że telefon ma dostęp do Internetu.
- Szybkość – aplikacje PWA ładują się nawet poniżej 1 sekundy, ponieważ pobierają małą ilość danych przez sieć. Szczególnie zaleta ta sprawdza się w podróży, gdzie jakość Internetu może być gorsza.
PWA, korzyści dla biznesu
- Optymalizacja kosztów i czasu wdrożenia –nie ma potrzeby tworzenia osobnego zespołu, który zostanie dedykowany dla natywnych aplikacji mobilnych. Dzięki logistycznej separacji interfejsu od zaplecza platformy, dokonanie zmian na części front-endowej aplikacji nie jest kosztowne. Raz zaprogramowany front-end zostanie prawidłowo wyświetlony na urządzeniach zarówno z systemem Android, jak i iOS. Dodatkowo nie ma potrzeby posiadania płatnych kont programistycznych w Google Play lub App Store.
- Niezależność od warstwy back-endowej – warstwę front-endową PWA można podłączyć do każdego istniejącego eCommerce, nawet tych działających w starszej technologii. Jest to szczególnie ważne, ponieważ każda zmiana technologii eCommerce może generować wysokie koszty.
- SEO – aplikacje PWA są indeksowane w wyszukiwarkach oraz promowane przez Google.
- Większe zaangażowanie użytkownika – ikonka e-sklepu wyświetlana na pulpicie telefonu zwiększa lojalność klienta, który w szybki i prosty sposób może przeglądać ofertę sklepu internatowego. Co więcej, powiadomienia push powodują, że klient jest na bieżąco ze wszelkimi nowościami i promocjami.
- Łatwiejsza aktualizacja – dzięki działaniu wyłącznie we front-end, aplikację PWA można aktualizować bez przerwy, w sposób nie widoczny dla użytkowników.
Wyzwania dla aplikacji PWA
- Obciążenie dla systemu – aplikacje PWA pisane są w wysoko pozimowym kodzie webowym, stąd urządzenie mobilne potrzebuje więcej zasobów, aby prawidłowo przetworzyć PWA.
- Niższa wydajność – wykorzystanie PWA, to utrudnienie dla tworzenia zaawansowanych gier lub aplikacji, które posiadają skomplikowane animacje oraz wymagają dużych zasobów obliczeniowych.
- Brak wykorzystania wszystkich funkcji telefonu – PWA nie wspiera:
- Bluetooth
- Czujnika światła
- NFC
- Książki kontaktowej
Szukasz doświadczonego zespołu wdrożeniowego PWA do swojego eCommerce? Skontaktuj się z nami! Wiemy, jak tworzyć aplikacje, które przeniosą Twój biznes na wyższy poziom.