Stworzenie własnego serwisu e-commerce nigdy nie było tak łatwe. Na rynku jest wiele narzędzi, które pozwala zbudować swój sklep bardzo szybko i na podstawowym stopniu nie potrzeba nawet specjalistycznej wiedzy. Jak na swoim tle wypadają Shopify i PrestaShop?
PrestaShop a Shopify – podstawowa różnica
Podstawowa różnica pomiędzy Shopify a PrestaShop to model działania obu usług. Shopify to narzędzie, które udostępniane jest w modelu SaaS. To oznacza, że klient po wyborze interesującego go pakietu dostaje do nich dostęp “w chmurze”. Choćby z tego względu nie musi przejmować się późniejszymi aktualizacjami czy kwestiami bezpieczeństwa. Aby działać w modelu SaaS, właściciel internetowego sklepu nie musi posiadać sprzętu, który technologicznie bije na głowę konkurencję. Po prostu cała moc obliczeniowa potrzebna do tego, żeby sklep działał bez awarii “pobierana” jest z chmury.
PrestaShop działa nieco inaczej. To system typu open source, więc oprogramowanie można pobrać bezpłatnie, a następnie zainstalować i skonfigurować według własnych potrzeb. Późniejsze aktualizacje należy przeprowadzać na własną rękę.
Shopify a PrestaShop – porównanie kosztów
Aby działać poprzez PrestaShop, właściciel sklepu internetowego musi najpierw zainwestować w domenę i hosting, a także w późniejsze utrzymanie. Choć ok. 2500 szablonów to możliwość naprawdę dużego wyboru tego jak może wyglądać sklep internetowy, to jednak należy pamiętać, że w przypadku PrestaShop dalsza integracja e-commerce z systemami płatności i logistyki jest co do zasady płatna.
Sprzedaż poprzez platformę stworzoną na bazie PrestaShop nie podlega jednak prowizjom. To jedna z największych różnic względem Shopify, bo tam należy się liczyć z dodatkowymi opłatami. W zależności od pakietu wynosi ona do 0,5% do 2%.
Warto także dodać, iż zarówno w przypadku Shopify, jak również PrestaShop stworzenie w pełni dedykowanego systemu eCommerce wiąże się z dodatkowym kosztem. Aby przygotować dedykowany projekt graficzny, a następnie wdrożyć go na Shopify oraz PrestaShop należy liczyć się z koniecznością zaangażowania zespołów programistycznych. Koszty zatrudnienia zespołu specjalistów w przypadku obu wymienionych systemów są bardzo zbliżone.
Shopify a PrestaShop – możliwości i edycja
PrestaShop działa w modelu open source, więc każdy użytkownik ma dostęp do kodu źródłowego strony i może go dowolnie modyfikować. Duży plus, ale pod jednym warunkiem – mamy na pokładzie doświadczonego programistę, który potrafi tak zaktualizować stronę na potrzeby naszego e-commerce, żeby działała ona szybko i bez awarii.
Shopify zwłaszcza w wersji Shopify Plus pomimo modelu SaaS posiada zbliżone do otwartego oprogramowania możliwości edycji zarówno warstwy front-endowej, jak również warstwy back-endowej. Warto zaznaczyć, iż poziom bezpieczeństwa związany z osadzeniem sklepu w obszarze platformy pozostaje na stale wysokim poziomie.
W PrestaShop podobnie jak w przypadku Shopify można prowadzić sprzedaż wielokanałową (np. poprzez media społecznościowe), prowadzić kampanie reklamowe czy tworzyć promocje np. w postaci kodów rabatowych , czy darmowej wysyłki. Jeśli dodamy odpowiedni moduł, to także możemy prowadzić bloga, który zwiększy naszą obecność w sieci i świadomości klientów.
PrestaShop – pozostałe funkcje
Interfejs, który proponuje PrestaShop jest intuicyjny i prosty w obsłudze. Pozwala skonfigurować bardziej zaawansowane opcje dość szybko, tak aby klient naszego e-commerce był obsłużony bez zarzutu. Dzięki PrestaShop możemy też prowadzić działalność międzynarodową i zarządzać takimi opcjami jak zmiana języka, Vat-u i pozostałymi danymi. Tworząc sklep na PrestaShop mamy także dostęp do statystyk, które ułatwiają prowadzenie sklepu.
Shopify – abonament dający komfort
W przypadku Shopify rozszerzone modyfikacje możliwe są tylko w opcji Shopify Plus, która jednak kosztuje co najmniej 2000 dolarów miesięcznie. Jest to wersja dla klientów enterprise. Jednak pozostałe abonamenty są znacznie tańsze i po wyborze odpowiednich modułów nie musimy martwić się, że czegoś przy prowadzeniu sklepu internetowego będzie nam brakować. Tworząc e-commerce za pośrednictwem podstawowej wersji Shopify, możemy wybierać między opcjami za 29 dolarów, 79 dolarów i 299 dolarów za miesiąc.
Wykupując usługę, nie trzeba zajmować się utrzymaniem infrastruktury, aktualizacjami, czy kwestiami bezpieczeństwa. W usłudze SaaS to kupujący decyduje z jakich modułów i funkcjonalności chce skorzystać, a ewentualne modyfikacje i dodawanie kolejnych narzędzi jest proste i intuicyjne. Shopify oferuje wsparcie swoim użytkownikom przez telefon, e-mail i czat na żywo. Także oni czuwają nad tym, żeby każdy z ok. miliona sklepów, który został utworzony poprzez tę platformę, działał bez awarii.
Shopify w swoim sklepie z aplikacjami oferuje też wiele dodatków, które nie tylko pomogą urozmaicić e-commerce, ale też ułatwiają sprzedaż, przeprowadzić analizę danych, ułatwiają marketing czy obsługę klienta.
Shopify czy PrestaShop, który system eCommerce wybrać?
Wszystko zależy od skali biznesu. Jeśli działalność e-commerce jest tylko dodatkiem, to zapewne rozwiązania zaproponowane przez PrestaShop mogą być wystarczające. Jednak dalszy rozwój może być utrudniony choćby przez konieczność posiadania umiejętności programistycznych. Rozwiązania Shopify zwłaszcza w wersji Shopify Plus w tej materii są bardziej kompleksowe i udoskonalane przez samą platformę.
Potrzebujesz jednak czegoś więcej? Fachowej rady od UX/UI designera, wsparcia zespołu fron-endowego czy aplikacji PWA? Zespół BlueOwl jest do twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami w sprawie darmowej wyceny lub konsultacji.