Black Friday to prawdziwe święto zakupów, które na dobre zagościło w kalendarzach wielu Polaków. Dla eCommerce to dzień szczególny, gdyż nie ma lepszego sposobu na wzrost sprzedaży, niżeli zaoferowanie atrakcyjnych cen i dedykowanych promocji w okresie zakupowego szaleństwa, trwającego najczęściej nawet ponad tydzień. Można uznać, że porównywanie cen w sklepach internetowych oraz polowanie na promocje, zyskało miano narodowego sportu.
Black Friday FAKTY:
- w Ameryce obchodzony jest już od 50 lat,
- po weekendowych obniżkach cen, mają miejsce kolejne promocje w Cyber Monday,
- podczas Black Friday 2019 średnie obniżki cen sięgały 4%, natomiast w 2018 3,5% [Deloitte 2019],
- 3 na 4 Polaków deklarowało skorzystanie z Black Friday 2019 [Deloitte 2019],
- Najchętniej wybierane produkty podczas Black Friday 2019 to: drobne AGD, kosmetyki, gry i konsole. Natomiast największe cenowe obniży dotyczyły gier komputerowych [Deloitte 2019].
Wyraźny wzrost sprzedaży udowadnia, iż ważną rolę odgrywa spersonalizowana reklama, która podczas zakupowej celebracji sprawdza się świetnie oraz dostarcza maksymalny zwrot z inwestycji. Black Friday to również dobra okazja do podjęcia działań korzystnie wpływających na przyszłe zaangażowanie konsumentów w twoim sklepie internetowym, dzięki zwiększeniu rozpoznawalności marki. Co więcej, w łatwy sposób można wpłynąć na wyniki sprzedażowe w okresie bożonarodzeniowym. Zatem warto odpowiednio przygotować swój sklep internetowy na nadchodzące święto zakupów.
Black Friday w eCommerce, dobre praktyki:
Zadbaj o strony produktowe
Przejrzysta i funkcjonalna karta produktu odgrywa kluczową rolę w procesie zakupu w Twoim sklepie internetowym. Tuż obok odpowiednio skategoryzowanego listingu produktów to właśnie optymalizacja wyglądu i zawartych informacji opisujących dany produkt, może wpłynąć na wzrost sprzedaży. Niewątpliwe najważniejszym elementem jest cena produktu, która powinna być dobrze widoczna i łatwo zauważalna. Ważne, aby również zadbać o odpowiednie zdjęcia, które dokładnie przedstawią przedmiot transakcji. Pamiętaj, że atrakcyjnie wyeksponowany produkt na zdjęciu, zwiększy szansę na jego zakup. Nie od dziś wiadomo, że klient kupuje oczami. Co więcej, zwróć szczególną uwagę na odpowiednią nazwę produktu, która ułatwi jego znalezienie w sklepie internetowym, ale także w popularnych wyszukiwarkach oraz porównywarkach cen.
Uporządkuj stronę główną
Ułatwienie w nawigacji sklepu internetowego pomoże użytkownikom w sprawnym dotarciu do kluczowym produktów i kategorii. Pamiętaj, aby odsyłać klientów w konkretne miejsca e-sklepu bezpośrednio ze strony głównej, gdyż skraca to ścieżkę zakupu i sprzyja finalizacji transakcji. Pamiętaj o funkcjonowaniu zasady 3 kliknięć, która powinna dzielić klienta od momentu wejścia do sklepu internetowego do momentu dokonania zakupu. Warto przy tej okazji przeprowadzić audyt sklepu internetowego, tak, aby mieć pewność co do skuteczności działania serwisu eCommerce.
Postaw na promocję
Wytypuj produkty, na których najbardziej Ci zależy i określ strategię polityki rabatowania cen. Obniżki -20%, -40%, -50% na cały lub część asortymentu to trafiony sposób na przyciągnięcie klientów do sklepu internetowego w trakcie zakupowego szaleństwa. Informacja o darmowej dostawie może dodatkowo skusić prawdziwych łowców internetowych okazji. Promocja gotowa? czas zadbać o jej rozpowszechnienie. Chwytliwy i ciekawy banner na stronie głównej to często pierwszy zauważony element promocji. Warto wzmocnić komunikaty promocyjne o kanały Social Media: Facebook czy Instagram. Zapewne zwiększy to prawdopodobieństwo zainteresowania się rabatami. Pamiętaj, aby poinformować o Black Friday swoich subskrybentów. Wyślij kilka prostych komunikatów na przestrzeni tygodnia, aby utrwalić informację o planowanych akcjach promocyjnych.
Przetestuj swój sklep internetowy
Twój sklep internetowy działa i ma się dobrze? Nic bardziej mylnego! Niestety niespodziewane problemy techniczne według „prawa Murphy’ego” najczęściej pojawiają się w najmniej pożądanym momencie. Nie pozwól, aby były one źródłem rozczarowania, podczas upolowania intratnej promocji. Koniecznie zweryfikuj pełen proces zakupu, aby mieć pewność, że przebiega on sprawnie i bez niechcianych niespodzianek. Zweryfikuj również, czy serwer wytrzyma wzmożony ruch na stronie, a także sprawdź długość ładowania. Warto pomyśleć nad ciekawym projektem strony 404, która w przypadku wystąpienia błędu nie odstraszy konsumentów, a może ich nawet rozbawić.
Co po Black Friday? Kolejny okres wzrostu sprzedaży.
Tegoroczny Black Friday to ogrom możliwości dla twojego sklepu internetowego, wszystko za sprawą zamknięcia większości sklepów w galeriach handlowych, przez co handel stacjonarny jest po prostu utrudniony lub wręcz niemożliwy do wykonania. Pamiętaj, że dokonanie przez klienta zakupu to dopiero początek działań, szczególnie w przypadku jeżeli jest on nowo pozyskany. Skup się na jego zatrzymaniu i zaproś do ponownych zakupów, oferując kod rabatowy, który zapewne przyda się szczególnie w okresie bożonarodzeniowym.