Wybór platformy eCommerce to jedna z najważniejszych decyzji jakie podejmuje przedsiębiorca decydujący się na otwarcie sklepu internetowego. Istotna jest znajomość potrzeb biznesu, poziom posiadanej wiedzy technicznej oraz budżet. Warto pamiętać, że dobry biznes musi stać na solidnym fundamencie. Na rynku eCommerce jest dostępne wiele rozwiązań, niektóre z nich z pewnością zdążyłeś już poznać. Najpopularniejsze to zdecydowanie platforma WooCommerce, natomiast na trzecim miejscu plasuje się Shopify. Pełne zestawienie w skali globalnej zostało przedstawione na poniższym wykresie.
Jak więc wybrać platformę, która będzie najlepsza dla Twojego e-sklepu?
Na to pytanie na nie da się odpowiedzieć jednoznacznie i w sposób ogólny. Istnieje zbyt dużo różnych czynników, a także możliwości i wymagań, które są kluczowe w prowadzeniu e-biznesu. Przykładowo sklep odzieżowy z szerokim asortymentem ma zupełnie inne potrzeby niżeli krawcowa oferująca usługi szycia ubrań na indywidualne potrzeby klienta. Zarówno platforma WooCommerce jak i Shopify posiadają wady i zalety. Dzięki naszemu porównaniu podpowiemy Ci, które narzędzie będzie optymalnym rozwiązaniem dla Twojego sklepu internetowego.
Główne różnice pomiędzy WooCommerce i Shopify
Największą różnicą jest fakt, że platforma typu open source – WooCommerce jest darmową dedykowaną wtyczką do WordPressa, która pozwala na uruchomienie sklepu online. Jako ciekawostkę warto nadmienić, że w marcu 2021 roku WordPress obsługiwał ponad 40% stron internetowych, co wpływa także na popularność silnika WooCommerce. Z drugiej strony mamy platformę typu SaaS – Shopify, która jest udostępniana w płatnej formie abonamentowej. Warto również wskazać, że Shopify zapewnia pełny pakiet usług na początek. Oznacza to, że sklep internetowy postawiony na tej platformie jest hostowany oraz posiada domenę i certyfikat bezpieczeństwa SSL. Natomiast odwrotnie jest w przypadku WooCommerce, gdzie zapewnienie hostingu, domeny, a także certyfikatu SSL leży w gestii klienta.
Uruchomienie i instalacja WooCommerce i Shopify
Rozpoczęcie pracy z Shopify jest proste, dzięki intuicyjnej obsłudze oraz łatwej konfiguracji platformy. Prosty w swojej formie sklep online można postawić w krótkim czasie i cieszyć się sprzedażą pierwszych produktów. Z drugiej strony mamy platformę WooCommerce, która jest nieco trudniejsza na początek, ponieważ należy zadbać o hosting oraz stronę WordPress. Jednakże WooCommerce posiada znacznie więcej możliwości adaptacji e-sklepu do indywidualnych potrzeb.
Instalacja Shopify:
- Utworzenie konta na Shopify;
- Opłacenie abonamentu;
- Podpięcie domeny;
- Wybranie interesującego motywu sklepu online.
Instalacja WooCommerce:
- Wykupienie domeny i hosingu;
- Instalacja WordPress;
- Konfiguracja WooCommerce;
- Stworzenie i rozwój motywu WooCommerce.
Koszty wdrożenia WooCommerce oraz Shopify
Ze względu na wiele zmiennych kosztów obu platform, nie jest możliwe podanie jednoznacznej ceny za postawienie sklepu internetowego. Finalny koszt budowy e-sklepu zależy głównie od indywidualnych potrzeb i wymagań. WooCommerce jest rozszerzeniem WordPress, postawienie sklepu internetowego na tej platformie wymaga wkładu finansowego. Co więcej, WooCommerce nie posiada hostingu oraz domeny, które są płatne. Kolejnym kosztem są rozszerzone funkcjonalności, wtyczki i szablony to wszystko poprawia użyteczność i jakość obsługi e-sklepu. Z drugiej strony Shopify oferuje różne plany cenowe, które można dostosować do swoich potrzeb. Istotne jest, że obejmują one hosting i domenę. Shopify poza miesięcznym abonamentem pobiera również opłaty transakcyjne. Dodatkowo istnieje wiele darmowych i płatnych aplikacji, które wzbogacają funkcjonalność sklepu internetowego.
Wygląd, funkcjonalności, moduły dodatkowe
E-sklep zabudowany za pomocą platformy Shopify lub WooCommerce może być w 100% funkcjonalnym biznesem eCommerce. Jednakże, wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Budując sklep internetowy za pomocą WooCommerce masz 100% swobodę w dostosowaniu funkcjonalności do indywidualnych potrzeb. Budowę e-sklepu na platformie WooCommerce warto zlecić profesjonalnemu eCommerce Software House. Dzięki zatrudnieniu zewnętrznego zespołu specjalistów, będziesz pewny, że zadania związane z budową oraz rozwojem sklepu internetowego będą wykonane profesjonalnie. Z drugiej strony platforma Shopify jest ograniczona w indywidualnym dostosowaniu, pomimo wielu różnych motywów i pluginów. W głównej mierze sklep internetowy postawiony na Shopify skupia się na sprzedaży prostych, standardowych i wysyłkowych produktów. Nie jest tajemnicą, że WooCommerce oferuje więcej wtyczek i rozszerzeń, dzięki temu, że jest platformą open source. W zasadzie każdy może stworzyć wtyczkę do WooCommerce, co w rezultacie daje nieograniczone wybór i możliwości. Podobnie jest z ilością funkcjonalności. Natomiast Shopify ma organiczne zasoby aplikacji dla swoich e-sklepów. Można je pobrać za pomocą oficjalnego sklepu Shopify App Store.
WooCommerce, czy Shopify, jaki silnik eCommerce wybrać?
Dla kogo Shopify:
- Dla początkujących sprzedawców, szukających prosty i szybkich rozwiązań;
- Dla e-sklepów, które nie chcą przejmować się domeną, hostingiem i bezpieczeństwem;
- Dla użytkowników z małą wiedzą techniczną;
- Dla użytkowników chcący mieć szybki dostęp do gotowych rozwiązań eCommerce.
Dla kogo WooCommerce?
- Dla e-biznesów chcących korzystać z zaawansowanych i profesjonalnych funkcjonalności;
- Dla użytkowników chcących posiadać pełną kontrolę nad sklepem internetowym
- Dla posiadaczy stron internetowych w WordPress;
- Dla użytkowników chcących indywidualnie dostosowywać i personalizować swój e-sklep w sposób nieograniczony;
- Dla użytkowników myślących przyszłościowo o rozwoju swojego e-biznesu.
Przed podjęciem decyzji warto dokładnie sprecyzować swoje wymagania i potrzeby. W Blue Owl eCommerce Software House określimy, jaki rodzaj platformy sklepu internetowego będzie dla Ciebie najlepszy, a następnie pomożemy Ci zbudować profesjonalny i nowoczesny e-sklep na miarę oczekiwań Twoich klientów.