Tworzenie strony internetowej, sklepu internetowego lub też aplikacji to nie tylko projektowanie odpowiedniej użyteczności (UX) oraz korespondującego z nią układu graficznego (UI), to także odpowiednie wprowadzanie i zarządzanie treścią (content management). Stworzenie i uruchomienie strony internetowej wymaga od projektantów, programistów oraz marketingowców kreatywności, skrupulatności, a przede wszystkim pomysłu. Podczas gdy niektóre witryny internetowe mogą wydawać się statyczne i niezmienne przez długie okresy czasu, wiele z nich często aktualizuje się o nowe promocje, produkty, blogi i inne treści. Nawet strony internetowe będące jedynie wizytówkami firm, które nie mają bezpośredniej potrzeby regularnych aktualizacji, często dodają nowe treści w ramach ich strategii SEO. Strategia SEO (pozycjonowanie stron internetowych) bezpośrednio związane jest z częstym dodawaniem treści, które może zwiększyć pozycję witryny w wyszukiwarkach takich jak Google, a także informować odwiedzających o ważnych nowych informacjach. Jest to jeden z powodów, dla których zastosowanie systemu zarządzania treścią może okazać się wartościową inwestycją.

System CMS (Content Management System), czym jest dokładnie.

System zarządzania treścią (CMS (Content Management System), to platforma służąca do dodawania i modyfikowania informacji na stronie internetowej. Informacje te mogą obejmować dowolną liczbę rzeczy, w tym wpisy na blogu, artykuły, kalendarze wydarzeń, filmy, galerie zdjęć, listy produktów lub dowolne treści, które właściciel strony internetowej chciałby opublikować w swojej witrynie. Celem posiadania systemu CMS jest ułatwienie właścicielom i pracownikom aktualizacji strony internetowej, przedstawiając łatwy w obsłudze interfejs, który wymaga niewielkiej wiedzy programistycznej. Możliwość dostosowania witryny internetowej do własnych potrzeb bez angażowania programisty przy każdej niewielkiej zmianie lub aktualizacji sprawia, że działania specjalistów ds. content marketingu w firmach stają się szybsze, zaś ich cele są łatwiejsze do osiągnięcia. Często zdarza się, że nawet doświadczeni programiści korzystają z usprawnionego procesu, który przy użyciu systemu CMS sprawia, że tworzenie kolejnych widoków stron i zapełnianie ich treścią staje się prostsze i szybsze. Stąd też bierze się popularność takich systemów CMS, jak choćby WordPress, na którym oparte jest ponad 30% witryn funkcjonujących w Internecie.

Wykorzystanie CMS WordPress w projektowaniu stron internetowych i sklepów internetowych

Jakie są rodzaje systemów CMS

W globalnym Internecie funkcjonuje setki, a być może tysiące różnych systemów CMS opartych o dostępne języki programowania, takie jak PHP, Python, Ruby, JAVA oraz wiele innych. Spośród wielu różnych systemów CMS funkcjonujących w sieci, warto wymienić te najpopularniejsze:

  • WordPress –  napisany w języku PHP system zarządzania treścią (CMS) zaprojektowany początkowo głównie do obsługi blogów, z czasem wyposażony o kolejne funkcje obsługuje strony i sklepy intenetowe. Obecnie, według danych z maja 2018 roku, jest odpowiedzialny za obsługę ponad 30% wszystkich stron internetowych funkcjonujących w sieci. WordPress to także najpopularniejszy system CMS, którego udział w rynku systemów CMS dochodzi do 60%.
  • Joomla – napisany w języku PHP system zarządzania treścią (CMS) zaprojektowany z myślą o obsłudze stron internetowych oraz portali internetowych. Joomla według danych z 2017 roku była odpowiedzialna za obsługę ponad 3% witryn funkcjonujących w Internecie. Jest także drugim najbardziej popularnym systemem CMS.
  • Drupal – system zarządzania treścią oraz framework napisany w języku PHP z użyciem frameworku Symfony, dedykowany stronom i serwisom webowym. Drupal, według danych z 2017 roku odpowiadał za obsługę 2% witryn działających w Internecie. Drupal stał się także podstawą budowy innych niszowych systemów CMS.

Systemy zarządzania treścią służą nie tylko obsłudze witryn internetowych, lecz także napędzają rozwój sektora e-commerce. Aby dynamicznie się rozwijać i spełniać oczekiwania swoich klientów, sklepy internetowe muszą dbać o aktualne treści na swoich witrynach. Stąd powstała potrzeba stworzenia dedykowanych systemów zarządzania treścią, które posiadają w sobie silniki e-commerce pozwalające na funkcjonowanie sklepów internetowych. Do najpopularniejszych systemów CMS dla e-commerce zaliczyć należy:

  • WooCommerce – jest to e-commercowy dodatek open source dla systemu CMS WordPress, który podobnie, jak sam system został zaprojektowany z użyciem języka PHP. Woocommerce swoją premierę miał 27 września 2011, następnie szybko zyskał popularność dzięki łatwości w instalacji, integracji z popularnym systemem WordPress oraz łatwej zmianie ustawień. System WooCommerce idealnie nadaje się do wykorzystania w przypadku małych oraz średnich sklepów internetowych. Duża liczba wtyczek i rozszerzeń powoduje, że pomimo swojej prostoty, może być wykorzystany nawet w większych sklepach internetowych wymagających wielojęzyczności, integracji z systemami płatności i wysyłek oraz systemami wsparcia sprzedaży.
  • PrestaShop – jest to system e-commerce dedykowany obsłudze praktycznie każdej wielkości sklepu internetowego. Napisany w języku PHP 5 system z powodzeniem sprawdza się w przypadku konieczności wdrożenia sklepów z koniecznością obsługi nawet dużej ilości SKU. PrestaShop jest systemem dość popularnym, co sprawia, że posiada on wiele wtyczek i rozszerzeń, które zwiększają jego możliwości i dostosowują do potrzeb użytkowników.
  • Magento –  jest to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego, udostępniane na licencji Open Software License w wersji 3.0. System Magento został napisany w języku PHP, a następnie rozwijany w oparciu o framework Zend Framework. Magento dedykowany jest do obsługi dużych i skomplikowanych sklepów internetowych i aplikacji webowych posiadających moduł e-commerce. Magento idealnie sprawdza się w sytuacji konieczności integracji z systemami księgowymi, CRM, ERP, czy też zewnętrznymi systemami zarządzania magazynem.
Systemy CMS oraz e-commerce możliwe do wyboru dla stron internetowych oraz sklepów internetowych

Jaki system CMS wybrać?

Chociaż każdy system zarządzania treścią istnieje, aby ułatwić zarządzanie stronami internetowymi, sama liczba systemów CMS istniejących na rynku sprawia, że wybór tego właściwego może wydać się niemalże niemożliwy. W końcu, jeśli jako klient agencji interaktywnej lub software house’u nie jesteś do końca obeznany w rozwiązaniach, skąd wiesz, czy lepiej używać WordPressa, Joomla, Drupala, do obsługi Twojej witryny, czy też WooCommerce, Magento lub PrestaShop jako silnika twojego sklepu internetowego?

Odpowiedź na to pytanie wymaga głębszej analizy, która będzie tematem kolejnych artykułów, w ramach których postaram się szerzej przedstawić zalety i wady poszczególnych systemów CMS oraz silników e-commerce. W międzyczasie zapraszam do przejrzenia zastosowania systemów CMS w projektowaniu stron i sklepów internetowych, które można znaleźć tutaj.

Szukasz wartościowego partnera?

nie czekaj dłużej, napisz do nas już dziś!

skontaktuj się z nami