Dynamiczny wzrost konkurencyjności w Internecie, a także zwiększające się wymagania i potrzeby użytkowników wpływają na intensyfikacje działań mających na celu poprawę funkcjonalności sklepu internetowego. Napotkanie nawet jednego problemu w trakcie interakcji z e-sklepem może mieć negatywny wpływ na postrzeganie marki przez klienta oraz obniżyć konwersję w eCommerce. Aby sklep internetowy funkcjonował skutecznie i generował zamierzone zyski, musi zostać odpowiednio zaprojektowany..
Co to jest Audyt UX sklepu internetowego?
Audyt UX pozwoli na identyfikację i zrozumienie problematycznych elementów dla użytkownika Twojego sklepu internetowego. Dzięki temu, wszelkie przeszkody na ścieżce zakupowej zostaną zniwelowane, a satysfakcja użyteczności wśród klientów wzrośnie. Co więcej, audyt UX wskaże czy e-sklep posiada odpowiednią strukturę, treści, grafiki oraz nawigację, które ułatwią realizacje zakupów. Jeżeli chcesz podnieść zysk swojego e-biznesu to zacznij od audytu UX.
Cele Audytu UX sklepu internetowego?
- Identyfikacja problemów;
- Zwiększenie ergonomii interfejsu użytkownika;
- Wzrost sprzedaży produktów;
- Zwiększenie współczynnika konwersji;
- Poprawę satysfakcji klienta.
Metodologia Audytu UX sklepu internetowego:
Audyt UX można przeprowadzić za pomocą różnych technik badawczych, które opisane są we wstępie do raportu, będącego rezultatem audytu UX:
- Heurystyki Nielsena – weryfikacja pod kątem zbioru 10 zasad, które stanowią ogólne wytyczne dla prawidłowego funkcjonowania sklepu internatowego.
- Lista kontrolna – zbiór konkretnych cech i warunków, jakie powinien spełniać sklep internetowy. Lista cech jest opracowana samodzielnie przez audytora lub można skorzystać z list ogólnodostępnych.
Wędrówki poznawcze – audytor wciela się w rolę użytkownika, który pierwszy raz odwiedza sklep internetowy. Przykładowo audytor wyszukuje konkretny produkt, następnie próbuje go kupić, tym samym pokonuje całą wędrówkę klienta po witrynie.
Etapy Audytu UX sklepu internetowego:
- Wywiad z klientem – zrozumienie e-biznesu klienta jest pierwszym krokiem w przypadku audytu UX. Jest to moment na analizę strategiczną firmy, dzięki której poznamy ekosystem funkcjonowania biznesu, konkurencję, profil klienta oraz oferowane produkty czy usługi. Wdrożony model biznesowy znacząco wpływa na cele i wynik końcowy audytu UX.
- Analiza danych – celem tego etapu jest poznanie profilu użytkownika, jego potrzeb oraz oczekiwań. Informacje te możemy zweryfikować na podstawie danych o ruchu na witrynie, przepływie użytkowników oraz ich wędrówce po kartach produktowych. Dane te warto śledzić za pomocą popularnego narzędzia Google Analytics, które umożliwia wyciągnięcie wstępnych wniosków potrzebnych do dalszej weryfikacji w trakcie audytu UX. Dodatkowo, warto również przyjrzeć się opiniom i recenzjom.
- Wędrówka poznawcza – dzięki wcieleniu się w rolę użytkownika, sprawdzane są scenariusze potencjalnych dróg zakupowych na stronie. Na tym etapie weryfikujemy płynność poruszania się po sklepie internetowym, a także ewentualne momenty zawieszenia się, gdy nie wiemy, gdzie się dalej kierować.
- Analiza heurystyczna – ma na celu weryfikacje sklepu internetowego pod kątem funkcjonalności i intuicyjności obsługi. Najczęściej badanie przeprowadza się w oparciu o 10 heurystyk Nielsena. Są to dotychczas powszechnie przyjęte zasady, mówiące o tym jakie cechy powinna zawierać strona internetowa, aby użytkownik nie miał problemu w sprawnym poruszaniu się po niej.
- Raport końcowy – audyt UX powinien zostać zakończony rzetelnym raportem z rekomendacjami oraz wskazaniem elementów do poprawy, które wpłyną na ulepszenie funkcjonalności sklepu internetowego.
W raporcie wyszczególniamy następujące błędy:
- Krytyczne – wymagające niezwłocznej naprawy, ponieważ w istotnym stopniu wpływają one na funkcjonowanie sklepu internetowego;
- Średnie – do naprawy zaraz po błędach krytycznych;
- Podstawowe – do usunięcia na końcu, z uwagi na mały wpływ na funkcjonowanie witryny.
Dlaczego Audyt UX sklepu internetowego to podstawa sukcesu eCommerce?
Tworzenie skutecznych sklepów internetowych to wyzwanie. Sukces e-biznesu składa się z kombinacji wielu czynników, które powinny prawidłowo ze sobą współgrać. Co ważne, dbałość o UX z pewnością się opłaca, gdyż funkcjonalny e-sklep to lepszy wizerunek marki oraz wzrost zysków ze sprzedaży. Klienci docenią Twój sklep internetowy, który odpowiada na ich oczekiwania oraz potrzeby, co finalnie przekłada się na pozytywne doświadczenia zakupowe.