eCommerce sceny jak z filmu science fiction

Już kilka lat temu Internet przestał być miejscem, gdzie użytkownicy jedynie przeglądają katalogi produktów i usług, które następnie nabywają w sklepach stacjonarnych. Dziś w Internecie odbywa się handel elektroniczny na skalę światową, a eCommerce to niezwykle rozbudowany system dający nieograniczone możliwości zakupowe. Zdaniem ekspertów sprzedaż on-line odbywa się przy użyciu narzędzi, które jeszcze kilka lat temu były znane jedynie z filmów science fiction. Sztuczna inteligencja (AI), rozszerzona rzeczywistość (AR), czy chatboty nadal są dla wielu zagadką mimo, iż na co dzień pomagają nam w podjęciu decyzji zakupowych.

eCommerce wirusa się nie boi

Historia nowożytna nie zna podobnego zdarzenia, które w tak krótkim czasie zmieniło tak wiele. W jednym momencie, cały świat znalazł się w nadzwyczajnej sytuacji, o której następne pokolenia będą uczyć się ze szkolnych podręczników. Na każdym poziomie życia społecznego zaszło dużo istotnych zmian. Rozpoczynając od skali makro – reorganizacja państwowych instytucji i prywatnych przedsiębiorstw. Następnie w ujęciu mikro – zmieniają się jednostki, pracownicy oraz konsumenci. Dynamiczny wzrost zaufania do zakupów online, które stały się w sytuacji pandemii koniecznością a nie wyborem za sprawą zamknięcia większości sklepów stacjonarnych. Staliśmy się naocznymi świadkami cyfrowej rewolucji, od której nie ma już odwrotu i na zawsze zmieni ona zasady gry w handlu.

Wzrost sprzedaży online

W okresie lock down większość sklepów stacjonarnych (poza spożywczymi i aptekami) została zamknięta na skutek obawy przed szerokim rozwojem zakażenia. Te dwa czynniki stały się głównym aspektem determinującym gwałtowny wzrost sprzedaży internetowej. Powołując się na dane platformy Shoper, na której funkcjonuje ok. 13 tys. sklepów. Te sprzedające żywność zanotowały wzrost transakcji aż o 240% w stosunku do ubiegłego roku. Co więcej, zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego, w marcu 2020 wzrosło o połowę w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku.

Poniżej wykres z Google Trends, pokazujący nagły wzrost zapytań dotyczących zakupów online kierowanych do wyszukiwarki Google:

W odpowiedzi na sytuację, w szybkim tempie sprzedaż przeniosła się do sieci, co pokazuje, że nawet najbardziej odporni na technologię z potrzeby awansowali do Homo Technicus. Czy nam się podoba czy nie, Internet z przytupem rozgościł się w naszym życiu na dobre, mimo iż jeszcze kilka lat temu był przez większość lekceważonym zjawiskiem. Wielu klientów dokonało zakupu online po raz pierwszy, co znacznie powiększa grono użytkowników e-handlu. Kluczowe będzie zapewnienie pozytywnego customer experience, które przekona ich do kolejnych zakupów w Internecie.

Quo vadis eCommerce?

Nie da się wszystkiego przewidzieć w 100%, najlepszym dowodem jest sam wybuch pandemii oraz konieczność nagłej zmiany strategii przez wiele firm. Warto jednak zastanowić się nad dalszym rozwojem przyszłości eCommerce. Jedno jest pewno, od tej sytuacji nie ma już odwrotu. Badanie Accenture i Fashion Biznes pokazuje, że w trakcie lock down ok. 20% Polaków po raz pierwszy zrobiło zakupy przez Internet. Co trzeci konsument zadeklarował natomiast, że zamierza częściej kupować w sieci. Dlatego też, pewne jest to, że pandemia zmieniła nawyki wielu ludzi, którzy wcześniej omijali eCommerce szerokim łukiem. Jeżeli doświadczą oni pozytywnych aspektów korzystania z tej możliwości,  zapewne pozostaną użytkownikami eCommerce na dłużej.

Pokaż nam swój sklep internetowy, a powiemy Ci, jaka przyszłość Cię czeka!

Szukasz wartościowego partnera?

nie czekaj dłużej, napisz do nas już dziś!

skontaktuj się z nami