Decydując się na uruchomienie własnego sklepu internetowego, pierwszym pytaniem, jakie powinien zadać sobie przedsiębiorca jest: „jaką platformę e-commerce wybrać?”. Jak już zostało przedstawione w poprzednich artykułach możliwości jest wiele, ale na odpowiedni wybór składa się mnóstwo czynników. Poniższe opracowanie dotyczy kolejnego serwisu e-commerce, tym razem będzie to platforma Magento. Na ten silnik sklepu internetowego decydują się głównie firmy projektujące duże sklepy internetowe, posiadające wiele funkcjonalności i produktów w ofercie. W dalszej części artykułu przedstawione zostaną mocne i słabe strony platformy Magento oraz ich wpływ na funkcjonowanie sklepu internetowego.
Magento – doskonała funkcjonalność i optymalizacja.
Magento jest jedną z najbardziej obszernych i rozbudowanych platform e-commerce, która stwarza doskonałe możliwości zarządzania i optymalizacji sklepu internetowego. Magento jest niewątpliwie jedną z najlepszych platform, zarówno przy dużych, jak i małych projektach. Pomimo swoich licznych zalet, wymaga niestety bardzo dobrych zasobów sprzętowych i wysoce zaawansowanej wiedzy z zakresu programowania, przez co lepiej sprawdza się w budowaniu dużych i skomplikowanych sklepów internetowych. Krótka analiza silnych i słabych stron powinna ułatwić zrozumienie i uzasadnić wybór platformy jaką jest Magento.
Mocne strony platformy Magento:
- Najwyższa funkcjonalność na rynku – pomimo trudnych do spełnienia warunków, jakie stawia Magento przed potencjalnym właścicielem sklepu internetowego (znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie, dobre warunki sprzętowe, zaawansowana wiedza programistyczna) platforma Magento jest jedną z najbardziej funkcjonalnych na rynku. Spełnienie warunków z pewnością zaowocuje w przyszłości w pełni funkcjonalnym i efektywnym sklepem internetowym. Zapewni to mnogość funkcji i modułów, które zostały stworzone z myślą o nawet najbardziej wymagających odbiorcach.
- Open Source – jest doskonałym rozwiązaniem, które przewyższa dotychczasowy model SAAS czy platformy dedykowane. Niższe koszty, dostęp do kodu źródłowego oraz liczna społeczność pracująca nad wieloma ulepszeniami to tylko niektóre z zalet Open Source.
- Świetna integracja z SEO – zdaniem wielu ekspertów oraz użytkowników, Magento jest najbardziej rozbudowaną pod kątem SEO oraz pozycjonowania platformą e-commerce. Skrypt posiada bardzo duże możliwości optymalizacji kodu w celu znalezienia się w topowych wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja sklepu internetowego w wyszukiwarce jest bardzo istotna i znacznie wpływa na ilość sprzedawanych produktów. Z tego powodu Magento staje się bardzo skutecznym narzędziem do optymalizowania pod kątem SEO.
- Doskonała skalowalność – w przypadku poprzednio opisywanych platform e-commerce często w pewnym momencie dalsze rozwijanie sklepu internetowego stawało się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Magento stwarza duże możliwości rozwojowe, a rozbudowa sklepu internetowego staje się prostsza i niemal nieograniczona. Jest to dowód na to, że Magento jest platformą odpowiednią dla każdego rodzaju i wielkości sklepu internetowego.
- Darmowe oprogramowanie – Magento jest platformą darmową, tak jak w wielu przypadkach jednak można dokonać zakupu dodatkowych funkcji oraz modułów. Jest to o tyle istotne, że w przypadku tak zaawansowanego narzędzia jakim jest Magento, znaczącą część budżetu pochłania przede wszystkim praca programistów oraz czas niezbędny do stworzenia sklepu internetowego.
Słabe strony platformy Magento:
- Trudność w modyfikacji – Magento jako platforma e-commerce nie jest przyjazna dla użytkowników, którzy nie posiadają dużej wiedzy i doświadczenia programistycznego. Wymaga zaawansowanych umiejętności programistycznych, które są niezbędne do modyfikacji i obsługi Magento. Prestashop i WooCommerce są bardziej przyjazne dla użytkownika, nie posiadają natomiast tak wysoce rozbudowanej funkcjonalności.
- Wymagania sprzętowe i zasobowe – możliwości rozszerzania i rozbudowywania sklepu internetowego idą w parze z większymi wymaganiami dla serwera oraz sprzętu. Dzieje się tak również w przypadku Magento. Hosting takiego skryptu będzie bardziej wymagający, co z kolei skutkować będzie ograniczoną możliwością wyboru firm hostingowych lub też koniecznością stworzenia rozwiązania dedykowanego.
- Zarządzanie i administracja – tak jak w przypadku trudności z modyfikacją, istnieje problem administrowania i zarządzania sklepem internetowym stworzonym z użyciem platformy Magento. Zapoznanie się z wieloma funkcjami i modułami przez osoby niedoświadczone może okazać się dużą trudnością. Wymaga to poświęcenia mnóstwa czasu, a w niektórych przypadkach zwrócenia się o pomoc do programistów.
- Koszty wdrożenia – tworzenie sklepu internetowego z użyciem platformy Magento jest bardzo kosztowne, pomimo, że sama platforma jest darmowa. Koszty wiążą się głównie z zatrudnieniem programistów, utrzymaniem hostingu, czy sprzętu oraz prawidłowym zarządzaniem sklepem internetowym. Wydatki pracy związanej z rozwijaniem platformy Magento są nieporównywalnie większe do innych silników e-commerce. Pomimo tego faktu, funkcjonalność i niezawodność są często cenniejsze niż pieniądze.
Magento – idealne rozwiązanie dla wymagających.
Analizując poszczególne zalety i wady platformy Magento, zauważalna jest przewaga silnych stron. Magento jako OpenSource to doskonałe rozwiązanie dla projektów e-commerce charakteryzujących się wysokim stopniem skomplikowania i koniecznością implementacji wielu funkcjonalności. Skierowany przede wszystkim do dużych klientów, sprawdzi się również w mniejszych projektach o większych budżetach. Doskonała funkcjonalność, wielość modułów oraz gwarancja jakości to zdecydowanie najważniejsze zalety, na jakie warto zwrócić uwagę. Duża kosztowność projektów tworzonych z użyciem platformy Magento wiąże się głównie z zatrudnieniem programistów oraz sferą techniczną. Pomimo tego, przedsiębiorca może mieć pewność, że zainwestowane pieniądze przyniosą oczekiwane korzyści, ponieważ Magento spełnia wszelkie wymagania stawiane przez nawet najbardziej wymagających klientów.