Wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla właściciela sklepu internetowego jest jedną z najważniejszych rzeczy obok podstawowych funkcji organizacji, gdyż gwarantuje on prawidłowe funkcjonowanie serwisu e-commerce. Artykuł poświęcony platformie Prestashop skierowany jest do użytkowników ceniących doskonałą wydajność, szeroko rozbudowaną funkcjonalność oraz stosunkowo prostą obsługę i możliwość modyfikacji sklepu internetowego. Prestashop jest darmowym oprogramowaniem, które pozwoli na stworzenie pełnowartościowego i dobrze funkcjonującego sklepu internetowego, zarówno do małych, jak i dużych projektów.
Prestashop – silnie rozbudowana społeczność i duża funkcjonalność.
Opisywana platforma e-commerce gwarantuje mnogość funkcji oraz opcji już po zainstalowaniu, stwarzając tym samym warunki do rozpoczęcia handlu w Internecie. Wszystko sprowadza się jednak do tego w jakim otoczeniu znajduje się przedsiębiorstwo, jakie są jego wymagania i plany związane z funkcjonowaniem sklepu internetowego. Gdy tylko przedsiębiorstwo posiada pomysł i plan działania, pozostaje jedynie wybrać odpowiednią platformę e-commerce, którą bez wątpienia może być Prestashop. W dalszej części artykułu przedstawione zostaną zarówno mocne, jak i słabe strony dotyczące funkcjonowania tej platformy oraz wnioski, jakie powinni wyciągnąć potencjalni użytkownicy.
Powodów skłaniających użytkowników do wyboru tej platformy e-commerce jest wiele, dlatego każdy zainteresowany znajdzie coś dla siebie. Jak każde oprogramowanie Prestashop posiada również pewne wady, które zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.
Mocne strony platformy Prestashop:
- Przyjazny dla deweloperów – program jest nie tylko prosty w instalacji, ale również w obsłudze przez programistów. Posiada bardzo przystępny interfejs, przejrzystą formę oraz zrozumiały język. Dodatkowo platforma Prestashop jest wyposażona w profesjonalne wsparcie ekspertów, którzy doskonale znają jej funkcjonowanie i budowę od podstaw.
- Możliwość wysokiej personalizacji sklepu internetowego – Prestashop oferuje bardzo szeroką możliwość wyboru funkcji, co pozwala na niemal idealne dopasowanie sklepu internetowego do upodobań i preferencji przedsiębiorcy. Oprogramowanie umożliwia wybór ponad 2000 gotowych szablonów, które pomogą sprawnie i szybko rozpocząć działanie sklepu internetowego, a przede wszystkim daje szerokie możliwości developerskie dla programistów. Użytkownik nie jest ograniczony do używania jedynie gotowych szablonów, ponieważ dzięki zawartym narzędziom może je dowolnie modyfikować i dostosowywać do własnych wymagań.
- Doskonałe powiązanie z SEO – to jak przedsiębiorstwo postrzegane jest w sieci zależy w dużej mierze od pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, dlatego niezwykle istotną zaletą Prestashop jest mnogość funkcji wspierających pozycjonowanie. Dostępne narzędzia pozwalają zoptymalizować sklep internetowy tak, by był on widoczny jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki. Co więcej, Prestashop posiada wiele narzędzi wspierających kampanie marketingowe (kupony rabatowe, bony, programy lojalnościowe).
- Mobilność – sklep internetowy powinien być dostępny zarówno dla użytkowników komputerów i laptopów, ale również urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Prestashop pozwala na dobre optymalizowanie witryny do tego typu urządzeń, co jest dodatkowym atutem tej platformy, szczególnie w dobie szerokiej popularności urządzeń mobilnych.
Słabe strony platformy Prestashop:
Mimo dużych zalet jakie niesie za sobą korzystanie z platformy Prestashop, może okazać się, że w pewnym momencie rozwoju sklepu internetowego pojawią się bariery nie do przejścia. Poniżej zaprezentowane zostaną wady, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na sprawność funkcjonowania serwisu e-commerce.
- Słaba skalowalność – Prestashop doskonale sprawdza się w przypadku małych, średnich i dużych, ale mało skomplikowanych sklepów internetowych. Mimo wielu aspiracji do prowadzenia bardzo dużych i rozbudowanych sklepów Prestashop odbiega od ideału. Ze względu na architekturę, w pewnym momencie dalszy rozwój i prowadzenie strony może okazać się uciążliwe, a nawet niemożliwe dla doświadczonych programistów.
- Funkcjonalność, a wydajność – szeroka funkcjonalność Prestashop jest warta wspomnienia zarówno w zaletach, jak i wadach platformy. Z pozoru pozytywna cecha może nieść za sobą spadek wydajności funkcjonowania sklepu internetowego, na przykład przez obciążenie hostingu, które skutkuje wolniejszym działaniem strony. Jak zatem widać szerokie rozgałęzienie kategorii, czy tworzenie skomplikowanych mechanizmów może być w skutkach dobre, ale i szkodliwe.
- Płatne funkcje i moduły – Jak w większości przypadków dotyczących platform e-commerce tak i tutaj należy wymienić wadę, jaką jest płatność za dodatkowe usługi. Oczywiście podstawowe moduły oraz funkcje niezbędne do stworzenia i prawidłowego działania strony są dostępne w wersji darmowej, ale w przypadku bardziej wyrafinowanych użytkowników konieczna będzie inwestycja w dodatkowe aplikacje i narzędzia, które bywają kosztowne.
Prestashop – proste rozwiązanie z wieloma możliwościami.
Podsumowując, zalety Prestashop zdecydowanie dominują nad jego słabymi stronami, które można wyeliminować lub ograniczyć ich negatywne działanie. Platforma Prestashop jest dobrym rozwiązaniem dla tworzenia zarówno nieskomplikowanych projektów, jak i tych bardziej zaawansowanych pod warunkiem odpowiedniej konfiguracji i optymalizowania sklepu internetowego. Doskonale sprawdzi się w przypadku sklepów z dużą ilością produktów, w odwrotnym przypadku warto zastanowić się nad wyborem innej platformy. Prestashop wypada bardzo dobrze w gronie pozostałych platform e-commerce i bez problemu może z nimi konkurować, jednak w starciu z niestandardowymi potrzebami klientów może okazać się platformą niewystarczającą. W kolejnym artykule przedstawione zostanie funkcjonowanie oraz poddane zostaną analizie zalety i wady jednej z najbardziej zaawansowanych platform e-commerce – Magento.