Czy decyzję o wyborze i budowie strony internetowej można porównać do zakupu samochodu?
Strona internetowa, sklep internetowy, czy też każdy inny produkt cyfrowy, posiadają pewne cechy fizyczne, które decydują o wyborze danego produktu, tak jak w wielu innych branżach. Jedną z branż, która jak się wydaje, dość dobrze przemawia do wyobraźni odbiorcy (zwłaszcza tej męskiej części), jest branża motoryzacyjna. Podobnie jak w przypadku podjęcia decyzji o wyborze samochodu, tak w przypadku strony internetowej, decyduje o nim kilka czynników, z których najważniejsze to: design, użyteczność oraz osiągi (parametry). Oczywiście istnieje szereg innych elementów, które mogą mieć wpływ na decyzję o wyborze danego produktu, jednak przywołane trzy cechy należy uznać za uniwersalne i podstawowe.

1. Design produktu (strona internetowa / samochód)
Wygląd zewnętrzny zarówno w przypadku motoryzacji, jak również w odniesieniu do strony internetowej lub sklepu internetowego często stanowi pierwszy czynnik decydujący o chęci zakupu danego produktu.
Wybierając nowy samochód większość użytkowników kieruje się jego wyglądem zewnętrznym, linią i kolorem nadwozia, stylistyką kokpitu, materiałami wykończenia oraz detalami, które powodują, że dane auto jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Mając możliwość zakupu nowego samochodu z salonu, użytkownik uzyskuje dodatkowo opcje konfiguracji wielu elementów auta, które dają mu poczucie indywidualizmu oraz odpowiedzi na jego specyficzne potrzeby i odczucia estetyczne.
Podejmując decyzję o stworzeniu nowej strony internetowej, podobnie jak w przypadku wyboru samochodu, jednym z najważniejszych czynników jest jej wygląd. Użytkownik przeglądając portfolio danej firmy, decyduje się o podjęciu z nią współpracy, z uwagi na wcześniejsze, interesujące go projekty. Podczas projektowania, podobnie jak w przypadku konfiguracji samochodu, klient może decydować o kolorystyce, stylistyce, czcionkach, układzie oraz szacie graficznej projektowanej strony internetowej. Tak duża gama możliwości pozwala na to, aby klient miał możliwość stworzenia produktu, który w pełni odpowiada na jego potrzeby i odzwierciedla jego wyobrażenia.
2. Użyteczność produktu (strona internetowa / samochód)
Kolejnym istotnym czynnikiem decydującym o wyborze danego produktu, jest jego użyteczność. Użyteczność rozumieć należy przez walory użytkowe danego produktu zarówno z punktu widzenia klienta, jak również docelowego użytkownika.
Wybierając samochód często kierujemy się jego walorami użytkowymi, które często zależą od tego, do kogo adresowany jest dany model. W przypadku, w którym docelowym klientem i użytkownikiem będzie rodzina z dziećmi, do podstawowych elementów użytkowych decydujących o zakupie produktu zaliczyć należy: wymiary bagażnika, przestrzeń kierowcy i pasażerów, praktyczne schowki, systemy bezpieczeństwa oraz dodatki ułatwiające codzienne podróżowanie z dziećmi. W sytuacji, w której docelowym klientem i użytkownikiem auta będzie osoba szukająca wrażeń i emocji, samo auto również będą charakteryzować inne elementy użytkowe. W takim przypadku do cech charakterystycznych decydujących o wyborze danego modelu zaliczyć należy: wygodę kierowcy, użyteczne detale podkreślające sportowy charakter samochodu, skórzaną tapicerkę, kubełkowe fotele oraz systemy zwiększające sportowy charakter samochodu.
Podejmując decyzję o stworzeniu nowej strony internetowej w szczególnym stopniu należy wziąć pod uwagę jej użyteczność nie tyle z punktu widzenia klienta (zleceniodawcy), ale przede wszystkim docelowego użytkownika. To on ostatecznie będzie korzystał ze strony internetowej i na tej podstawie podejmował decyzję o zakupie lub nie usług lub produktów firmy. W przypadku sklepu internetowego, jego użyteczność jest jeszcze ważniejsza i często może zdecydować o dokonaniu zakupu produktów w sklepie przez docelowego klienta. Do najważniejszych elementów, o których należy pamiętać w kontekście użyteczności na stronie internetowej i w sklepie internetowym należy zaliczyć: prostotę obsługi, czytelność, krótką ścieżkę dotarcia do najważniejszych aspektów oferty (produktów), łatwość kontaktu, intuicyjność, a także prosty wybór formy płatności i wysyłki.

3. Osiągi (parametry) produktu (strona internetowa / samochód)
Ostatnią z omawianych cech decydujących o wyborze danego produktu są jego osiągi (parametry). Jest to cecha wybitnie techniczna, która odnosi się zarówno do motoryzacji, jak również produktów cyfrowych.
Decydując się na zakup nowego samochodu oprócz jego walorów estetycznych i użytkowych podstwawową cechą są także jego osiągi. Do najczęściej branych pod uwagę cech należy zaliczyć moc, moment obrotowy oraz spalanie danego typu jednostki napędowej. Dobrze skonstruowana jednostka napędowa będzie charakteryzowała się stosunkowo wysoką mocą, optymalnym momentem obrotowym oraz niskim spalaniem. Oczywiście wszystko zależy od ogólnego charakteru danego auta. Istnieją sytuację, w których użytkownik będzie poświęcał jedną z tych cech kosztem innej i uzyskania odpowiednich osiągów swojego samochodu.
W przypadku strony internetowej, sklepu internetowego lub też innych produktów cyfrowych sprawa jest o wiele prostsza. Najważniejszą cechą, która decyduje o wydajności strony internetowej jest prędkość jej ładowania w wyszukiwarce. Prędkość ładowania strony internetowej zależy w głównej mierze od jakości serwera, na którym stoi strona internetowa, optymalizacji kodu (HTML, CSS, JavaScript) oraz kompresji obrazu i wideo znajdującego się na stronie internetowej. Istnieje jeszcze szereg dodaktowych elementów wpływających na wydajność strony internetowej, jednak podejmując decyzję o jej projektowaniu należy zwrócić szczególną uwage na wspomniane powyżej.
Zanim zaczniesz projektowanie produktów cyfrowych, zwróć uwagę na wymienione cechy charakterystyczne
Wybór i podjęcie decyzji o dokonaniu zakupu strony internetowej, sklepu internetowego lub też innego produktu cyfrowego, jedynie w niewielkim stopniu różni się od wyboru i decyzji zakupowej w przypadku produktów z innych branż. Porównując projektowanie strony internetowej do konfiguracji samochodu, w prosty sposób zauważyć można szereg cech charakterystycznych, które pokrywają się w sytuacji dotyczącej obu produktów. Bazując na wymienionych trzech cechach charakterystycznych można z powodzeniem porównywać produkty cyfrowe z produktami z innych branż. W wielu przypadkach odniesienie projektowanej strony internetowej do innego produktu, z odmiennej branży może okazać się dobrym odniesieniem w kontekście jej designu, użyteczności oraz wydajności (osiągów).