Strona internetowa jako „must-have”
W powszechnej opinii funkcjonuje pełne przekonanie co do konieczności posiadania firmowej strony internetowej. Jest to jak najbardziej słuszne podejście, gdyż strona internetowa stanowi podstawowe narzędzie budowania świadomości o istnieniu marki i firmy w Internecie. Niezależnie od tego, czy strona www stanowi tylko wizytówkę firmy, czy też jest to rozbudowana prezentacja oferty przedsiębiorstwa powiększona o sklep internetowy, w obecnej sytuacji rynkowej stanowi ona „must-have” każdego biznesu. Jeśli więc strona internetowa to podstawowy element funkcjonowania każdej firmy w Internecie, to pozostaje zastanowić się, na jakie pytania warto odpowiedzieć sobie przed przystąpieniem do jej stworzenia. Dobrze przygotowany proces projektowania może być podstawą długoterminowego sukcesu nie tylko Twojej strony internetowej, lecz także całości działań online marketingu w Twoim przedsiębiorstwie.
1. Czy faktycznie, w tym momencie potrzebujesz strony internetowej?
Jeśli już wiemy, że firmowa strona internetowa to swoisty „must-have” w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej, warto się zastanowić, czy to dobry moment na jej wdrożenie w Twojej firmie. Dlaczego w ogóle warto zadać sobie to pytanie? Otóż, wszystko zależy od momentu, w którym znajduje się Twój biznes oraz Twojej grupy klientów. Przykładem sytuacji, w której warto zastanowić się nad momentem stworzenia nowej strony internetowej może być funkcjonowanie biznesu opartego o grupę stałych, zaufanych klientów, którzy pochodzą głównie z poleceń.
W przypadku, w którym większość Twoich klientów to zaufane osoby, które najczęściej po prostu pochodzą z polecenia, wejście w świat online marketingu może stanowić krok w nieznane. Zupełnie inaczej wygląda proces sprzedaży w Internecie, w stosunku do tego, który działał w Twoim przypadku do tej pory. Aby dobrze przygotować się do tego procesu warto najpierw przygotować odpowiednią strategię online marketingu oraz dostosować model biznesowy do nowej rzeczywistości, w którą planujesz wprowadzić swoją firmę z pomocą online marketingu. Dopiero dobrze przygotowana strategia oraz model biznesowy będą stanowiły odpowiednie podwaliny pod projektowanie nowej strony internetowej.

2. Jakie są Twoje potrzeby w zakresie nowej strony internetowej?
Kolejnym pytaniem, które warto sobie zadać w kontekście stworzenia nowej strony www, jest pytanie o Twoje potrzeby w zakresie jej funkcjonowania. W tym momencie warto sformułować mapę potrzeb w stosunku do strony internetowej oraz całościowej obecności Twojej marki w przestrzeni digital. Pomóc może w tym wspomniana wcześniej mapa potrzeb. O tym dlaczego warto ją przygotować dowiesz się wkrótce, w kolejnym artykule. Może być ona pomocna w kontekście określenia Twoich potrzeb w stosunku do nowej strony internetowej. Gdy będziesz miał już opracowane potrzeby, a więc dobrze określisz sobie, dlaczego potrzebujesz strony www, warto sformułować cele, które będzie miała za zadanie zrealizować projektowana strona. Cele w stosunku do funkcjonowania strony internetowej można określić używając narzędzia SMART, a więc zdefiniować je w sposób prosty, mierzalny, ambitny, realny do wdrożenia oraz określony czasowo. Tak sformułowane potrzeby oraz cele będą stanowiły bardzo dobrą podstawę pod projektowanie nowej strony internetowej.
3. Jakie są potrzeby i cele Twojej grupy docelowej w kontekście strony internetowej Twojej firmy?
Ostatnim i najważniejszym pytaniem, które należy sobie zadać przed przystąpieniem do projektowania strony www, jest pytanie dotyczące potrzeb i celów Twojej docelowej grupy użytkowników. Dlaczego jest to pytanie najważniejsze? Otóż, to tak naprawdę potrzeby, pragnienia i cele docelowych użytkowników projektowanej strony internetowej definiują dokładnie to, co powinno się na niej pojawić. Aby dobrze określić potrzeby i cele naszej grupy docelowej, warto zapytać o nie naszych dotychczasowych klientów. Badanie warto przeprowadzić z użyciem takich narzędzi, jak Persona czy Mapa Empatii. Dobrze przeprowadzone badanie potrzeb pozwoli Ci w zdecydowanie lepszym stopniu zrozumieć potrzeby i pragnienia Twoich klientów w kontekście Twojej firmy, marki i projektowanej strony internetowej. Na koniec warto zestawić ze sobą wcześniej określone Twoje potrzeby dotyczące projektowanej strony www z potrzebami Twoich użytkowników. Tak zestawione dane pozwolą na dokładne przygotowanie skutecznego projektu nowej strony internetowej.

Dobrze zaprojektowany proces to podstawa sukcesu Twojej strony internetowej.
Jak pewnie zdołałeś się przekonać, decyzja o stworzeniu nowej strony internetowej niekoniecznie musi być decyzją prostą. Przygotowanie do zaprojektowania strony www, to żmudny i skomplikowany proces, a wyżej przedstawione trzy pytania, które powinieneś sobie zadać przed pojęciem decyzji o projektowaniu nowej strony to tylko początek dyskusji o jej tworzeniu. Wchodząc głębiej i poszerzając wspomniane przeze mnie kwestie zauważysz, że wymagają one skupienia, poświęcenia czasu oraz przeznaczenia odpowiedniego budżetu. Jednak z uwagi na moje wieloletnie doświadczenie w projektowaniu oraz wdrażaniu stron, sklepów i serwisów internetowych warto przejść wspomnianą drogę, aby ostatecznie stworzyć nowoczesne i skuteczne rozwiązanie.