Wybór odpowiedniej platformy e-commerce bywa niejednokrotnie dużo bardziej skomplikowaną decyzją, niż mogłoby się to wydawać. Wpływa na to mnogość czynników jakie należy przeanalizować przed dokonaniem racjonalnego wyboru z punktu widzenia przedsiębiorstwa, czy realizowanego w danym momencie projektu. W dobie doskonałej informacji osoba analizująca platformy e-commerce spotyka się z niejednokrotnie z wieloma możliwościami. Z jednej strony sprzyja to doborowi systemu, który w pełni zaspokoi wymagania i założenia projektu, z drugiej powoduje wiele komplikacji spowodowanych wielością rozwiązań. W tym artykule przedstawiony zostanie WooCommerce, a więc dodatek do CMS WordPress, który umożliwia tworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego, w znanym już z poprzednich analiz środowisku CMS WordPress.
WooCommerce – zdecydowanie więcej niż dodatek do WordPress.
Platforma WooCommerce jest dostępna w wersji bezpłatnej, która w pełni zaspokoi mało wymagających lub ograniczonych budżetem sprzedawców. Płatne są natomiast dodatkowe funkcje i motywy, dzięki którym tworzona strona zyskuje atrakcyjny wygląd i większą funkcjonalność. WooCommerce daje pełną kontrolę nad sklepem internetowym w wszystkich etapach funkcjonowania, od podatków, przez stany magazynowe, aż do kont klientów. Zintegrowany z REST API WooCommerce można skonfigurować i połączyć praktycznie z każdym serwisem, co stwarza korzystne warunki pracy programistów, umożliwiając im łatwe tworzenie, doskonalenie, modyfikację i rozwijanie sklepu internetowego opartego o tą platformę e-commerce. WooCommerce choć dedykowany do sklepów małych i średnich, sprawdzi się również w przypadku dużych platform e-commerce. Przed podjęciem decyzji o wykorzystaniu platformy WooCommerce do zaprojektowania i zaprogramowania sklepu internetowego, warto przeanalizować zalety oraz wady opisywanej platformy e-commerce.
Mocne strony platformy WooCommerce:
- Funkcjonalność na papierze i w praktyce – WooCommerce nie tylko dobrze prezentuje się w opisach i rekomendacjach, ale przede wszystkim doskonale spełnia wymagania sprzedawców w praktyce. Dowodem jest to, że WooCommerce napędza około 20% wszystkich stron e-commerce w sieci! To świetny wynik, biorąc pod uwagę doskonałą funkcjonalność kilkuset tysięcy stron internetowych korzystających z tej platformy e-commerce.
- Stworzony z myślą o deweloperach – WooComerce można rozwijać dowolnie, jest to platforma elastyczna oparta o oprogramowanie na licencji open source. Solidny framework pozwala skalować sklep klienta od podstaw, aż do dalekich etapów rozwoju. Platforma WooCommerce umożliwia programistom łatwe tworzenie, modyfikowanie i rozwijanie sklepu, który ostatecznie spełni nawet najbardziej szczegółowe wymagania klientów.
- SEO, doskonałe powiązanie – Jak wielką siłę ma pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania wie każdy. To właśnie od tego zaczyna się dostrzeganie określonego sklepu internetowego w gąszczu e-commerce przez potencjalnych klientów. WooCommerce oszczędza wiele godzin już podczas tworzenia sklepu internetowego, ponieważ większość funkcjonalności SEO można zaimplementować już w fazie projektowania. Funkcje WooCommerce zapewniają między innymi zgodność z normami SEO, przyjazne adresy url oraz pozwalają tworzyć logiczną strukturę strony.
- Bezpieczeństwo – WooCommerce jest bezpieczną platformą e-commerce, pod warunkiem regularnych aktualizacji WordPress i WooCommerce. Wbudowany moduł obsługujący protokół szyfrujący SSL jest niezwykle ważny w przypadku bezpieczeństwa danych klientów, który ma zastosowanie w bezpiecznych zamówieniach.
- Doskonały dla użytkowników mobilnych – w dobie smartfonów wielu potencjalnych klientów odwiedza sklep internetowy na urządzeniach mobilnych. Ważny jest więc fakt, iż platforma WooCommerce została stworzona zgodnie ze standardem RWD ( Responsive Web Design ). Oznacza to, że strona będzie wyświetlać się poprawnie na wszelkich urządzeniach mobilnych, gwarantując klientom pełen komfort użytkowania rozwiązania e-commerce niezależnie od urządzenia.
Słabe strony platformy WooCommerce:
- Ścisłe powiązanie z WordPress – WooCommerce nie jest odrębnym oprogramowaniem, a jedynie plugin’em będącym rozszerzeniem systemu CMS WordPress. W praktyce oznacza to tyle, że na pewnym etapie rozwoju sklepu internetowego można napotkać ograniczenia, które wpływają na efektywność funkcjonowania platformy e-commerce. Przedsiębiorstwa potrzebujące integracji z wieloma systemami wybierają często inne platformy e-commerce, jak na przykład Magento, które zostanie poddane analizie w kolejnym artykule.
- Koszty modułów i rozszerzeń – mimo, że funkcjonalny sklep internetowy można stworzyć na WooCommerce za darmo, to za wiele dodatkowych funkcji i modułów, które są niezwykle przydatne trzeba zapłacić. Rozbudowana analiza działań sprzedażowych, czy funkcje marketingowe są często dostępne jedynie po zakupie płatnego rozszerzenia. Z drugiej strony wtyczki są bardzo przydatne, zaś koszt ich zakupu jest często niższy niż potencjalne koszty ich budowy od podstaw.
- Częste optymalizowanie systemu – obsługa dużej liczby zamówień i produktów wymaga regularnego optymalizowania platformy WooCommerce, często ręcznej. Skutkuje to dodatkowymi kosztami jakie trzeba ponieść podczas wdrażania i dostosowywania platformy e-commerce do swoich potrzeb.
WooCommerce – proste rozwiązanie z wieloma możliwościami.
WooCommerce jest rozwiązaniem bardzo przyjaznym dla każdego rodzaju sklepu internetowego pod warunkiem odpowiedniego dostosowania do potrzeb klienta, czy realizowanego projektu. Sprawdza się doskonale w małych i średnich sklepach, lecz posiada mniejsze możliwości przy tworzeniu i rozwoju bardziej skomplikowanych platform internetowych, niż choćby Prestashop i Magento, będące tematem kolejnych artykułów. Mimo to analizując wszystkie wady i zalety, platforma WooCommerce prezentuje się dobrze, co ma odzwierciedlenie w liczbach, a przede wszystkim w tysiącach zadowolonych z funkcjonowania tego rozwiązania e-commerce klientów. W kolejnym artykule poświęconym platformom e-commerce, zostanie opisana i przeanalizowana platforma Prestashop, zapraszam do lektury!