Dlaczego RWD (Responsive Web Design) to jedyna droga dla Twojej strony internetowej?
Ruch generowany z urządzeń mobilnych w ciągu kilku ostatnich lat dynamicznie rośnie, głównie z uwagi na coraz większą popularność przenośnych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu. Coraz większa ilość nowoczesnych smartfonów w przestępnych cenach powoduje, że coraz więcej stron internetowych jest wyświetlana na urządzeniach mobilnych. Według portalu statista.com, w I kwartale 2018 roku światowy ruch w Internecie w 51,77% pochodził ze smartfonów i tym podobnych urządzeń, podczas gdy w I kwartale 2015 roku ten odsetek wynosił jedynie 31,16%. Tak dynamiczny wzrost liczby użytkowników Internetu na urządzeniach mobilnych spowodował, iż obecnie funkcjonowanie stron internetowych nieprzystosowanych do wyświetlania i obsługi za pomocą smartfona, praktycznie mija się z celem.
Responsive Web Design – co to takiego?
Pierwszy raz pojęcie „Responsive Web Design“ (RWD) pojawiło się w literaturze i prasie branżowej już w 2010 roku. Obecnie RWD to dominujący nurt projektowania stron internetowych oraz serwisów webowych. Zgodnie z definicją z Wikipedii , RWD, to technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany tj. urządzeń (ekranów) stacjonarnych i mobilnych. Strona tworzona w takiej technice jest uniwersalna i prezentuje się dobrze zarówno na dużych ekranach, jak i na przykład, na smartfonach czy tabletach. Określając wyświetlanie się strony internetowej na urządzeniach mobilnych mamy na myśli nawigację przystosowaną do rozmiaru ekranu, która jest czytelna i scrolluje się w ramach osi oy (góra/dół). Głównym założeniem jest to, aby skorzystanie z takiej strony było dla użytkowników komfrotowe i intuicyjne bez względu na rodzaj i wielkość urządzenia, na którym dana strona internetowa w tym momencie działa.

Dlaczego Responsive Web Design (RWD) ma tak duże znaczenie?
Przez ostanie 10 lat licząc od momentu premiery jednego z pierwszych smartfonów, który nadał biegu tej kategorii (iPhone), projektanci i programiści przeszli długą drogę. Obecnie chyba nikt nie wyobraża sobie życia bez urządzeń mobilnych, które są podłączone do Internetu. Coraz większy rynek urządzeń „smart” powoduje, iż nasi użytkownicy przeglądają strony internetowe nie tylko na komputerach osobistych i telefonach komórkowych, lecz także telewizorach, tabletach, czytnikach książek oraz innych gadżetach. Tak duża ilość możliwości spowodowała, że nowoczesne strony internetowe muszą dostosować się do urządzeń, na których są wyświetlane.
Po pierwsze – użytkownicy Twojej strony internetowej tego oczekują.
Pierwszym czynnikiem, który zdeterminował zmianę podejścia do projektowania stron internetowych oraz rozpowszechnienia się konceptu Responsive Web Design (RWD) były wymagania użytkowników. Coraz większa grupa korzystająca z urządzeń mobilnych, wywarła skuteczną presję na projektantów i programistów stron i serwisów internetowych. Obecnie użytkownicy nie wyobrażają sobie korzystania ze stron internetowych, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. W sytuacji napotkania takiej strony czy serwisu, jest on najczęściej błyskawicznie opuszczany przez użytkowników. Obsługiwanie standardowych serwisów, które nie dostosowują się do urządzeń mobilnych, jest na smartfonach i tabletach skrajnie uciążliwe i niekomfortowe. Powoduje to drastyczny spadek odwiedzin, a przede wszystkim konwersji na tego typu stronach i serwisach webowych.
Po drugie – dla wyszukiwarki Google strony pozbawione RWD praktycznie nie istnieją
Wyszukiwarka Google już od 2015 roku premiuje w wynikach wyszukiwania strony i serwisy internetowe, które dostosowane są do urządzeń mobilnych. Google wprowadziło nawet test optymalizacji mobilnej, który analizuje funkcjonalność i responsywność strony internetowej w kontekście jej przystosowania do urządzeń mobilnych. Aby Twoja strona internetowa zdobyła miano „mobile friendly” (strony przyjaznej urządzeniom mobilnym) musi spełnić następujące warunki:
- eliminacja technologi Flash – technologia ta nie jest obsługiwana przez urządzenia mobilne,
- treść strony internetowej wyświetla się w sposób czytelny i intuicyjny na urządzeniach mobilnych bez konieczności powiększania obrazów lub tekstów,
- elementy układu menu, linki oraz przyciski akcji są ułożone w taki sposób aby ułatwić i umożliwić ich bezproblemową obsługę na ekranach dotykowych urządzeń mobilnych,
- strona internetowa powinna być dopasowana w płaszczyźnie poziomej – użytkownik nie powinien mieć możliwości oraz konieczności przesuwania treści i układu strony w poziomie,
- eliminacja błędów występujących w kodzie,
- szybkość ładowania się treści strony internetowej – szybkość w tym wypadku ma znaczenie. Wczytywanie nowoczesnej i responsywnej strony internetowej na urządzeniach mobilnych nie powinno przekroczyć kilku sekund.
Aby sprawdzić czy Twoja strona internetowa spełnia warunki wyszukiwarki w kontekście jej mobilności wystarczy wejść na stronę Google i skorzystać z testu optymalizacji mobilnej.

Po trzecie – bo Twoja konkurencja już to ma!
Jeśli nie przekonują Cię argumenty Twoich użytkowników oraz wymagania stawiane przez najpopularniejszą wyszukiwarkę, być może do wdrożenia Responsive Web Design przekona Cię Twoja konkurencja?
Z uwagi na fakt popularności urządzeń mobilnych i rosnący udział tych urządzeń w ostatecznym ruchu na stronach internetowych w Polsce [http://ranking.gemius.com/pl/ranking/platforms/] (ponad 46% ruchu to urządzenia mobilne) firmy coraz częściej decydują się na zmiany swoich serwisów internetowych. Być może także Twoi najwięksi konkurenci podjęli już taką decyzję i wprowadzili zmiany dostosowując swoje strony i serwisy webowe do urządzeń mobilnych.
Strona internetowa w technologii RWD daje im niesamowitą przewagę. Użytkownicy odwiedzający strony mobilne Twojej konkurencji będą czuli się komfortowo, zaś poruszanie się po stronie internetowej będzie proste i intuicyjne. Strona internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych dodatkowo wyraźnie zwiększa konwersję użytkowników, którzy decydują się na zakup produktów i usług firmy częściej aniżeli w przypadku stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych. Ponadto wprowadzając stronę w technologii RWD Twoja konkurencja zyskała także przewagę marketingową, z uwagi na wzrost jej rankingu w wyszukiwarce Google.
Dlaczego warto wdrożyć nową stronę internetową w technologii Responsive Web Design? – podsumowanie
Podstawowym krokiem, który powinieneś wykonać w kontekście optymalizacji Twojej witryny jest przygotowanie jej responsywnego projektu.
W przypadku, gdy Twoja strona internetowa ma już dobrych kilka lub kilkanaście lat, warto zastanowić się nad wykonaniem projektu całkowicie od nowa, który nie tylko uwzględni wymaganą technologię RWD lecz także zmieniające się potrzeby użytkowników.
Warto pamiętać także o:
- optymalizacji czasu ładowania się strony internetowej,
- wyeliminowaniu błędów w kodzie,
- czytelnym i intuicyjnym układzie (User Experience Design).
Należy spodziewać się, że niedługo korzystając z Internetu, użytkownicy mniej czasu będą spędzać przy ekranie komputera niż używając do tego smartfona. Zmiany są nieuniknione i tylko Ty możesz zdecydować, czy Twoja firma za nimi podąży!